משקיעים בעסקים

הדרך לצמיחת העסק שלכם עוברת בבנק

30.1.2019

כאשר מדברים על חוסנה של הכלכלה הישראלית, בדרך כלל אנו נושאים עיניים לעסקאות ענק, לבניית מפעלים בינלאומיים ולאקזיטים עם מספרים חלומיים. אבל דוח של ה-OECD על מדיניות היזמות בישראל מספר סיפור אחר.

 

חוסנה של הכלכלה תלוי בעסקים הקטנים והבינוניים

לפי הדוח, שפורסם בשנת 2016, עסקים קטנים ועסקים בינוניים הם שדרת הכח של הכלכלה ישראלית. לדוגמה, הם אחראים להעסקת 68.7 אחוזים מכלל העובדים במגזר העסקי. הם גם אחראים ל-62.3 אחוזים מכלל התוצר העסקי. 

איך זה קרה לנו? לפי הדוח האמור, הסביבה העסקית בישראל בשנים האחרונות מעודדת יזמות והקמת עסקים קטנים ובינוניים. בין הנתונים התורמים לסביבה הזו מצויים מיסוי נמוך יחסית בהשוואה לשאר מדינות ה-OECD ונטל אדמיניסטרטיבי נמוך על עסקים יזמיים חדשים בשלביהם הראשונים. כמובן, תלוי באיזה ענף מדובר, כיוון שבענפים מסוימים, כמו ענף המזון, יש חסמים אדמיניסטרטיביים רבים כבר מהצעד הראשון.

למה העסקים הקטנים לא גדלים?

מה קורה כאשר אותם עסקים קטנים חדשים מבקשים לצמוח? כאן התמונה פחות ורודה. מערכת מורכבת של אילוצי רגולציה והיעדר לימודי יזמות שיטתיים מעכבים את צמיחתם של עסקים קטנים ובינוניים. 

גם כאן יש לבדל בין ענפים שונים: בישראל, מציין הדוח, קל יחסית להשיג הון סיכון עבור פרויקטים טכנולוגיים, אך לעסקים בתחומים מסורתיים קשה יותר להשיג אשראי. ואשראי הוא לא כל הסיפור. קשיי צמיחה נפוצים כוללים, בין השאר:

•    תקורות גבוהות יותר בגין העסקת כוח אדם נוסף, רכישת ציוד נוסף או מעבר למשרד גדול יותר;

•    ניהול תזרים מזומנים מורכב יותר ובהיקפים שיכולים לחרוג משמעותית מהאשראי שאליו הורגלתם;

•    הכנסות שאינן גדלות בקצב שציפיתם אשר בשילוב התקורות הגבוהות ואולי הלוואות שלקחתם – יוצרות בור תקציבי;

•    גידול במחזור העסקאות שמטביע אתכם בבירוקרטיה ובאדמיניסטרציה ולא מותיר זמן לקדם את העסק; 

המסקנה ברורה: אם אתם רוצים להגדיל את העסק, עליכם לקחת את המשימה ברצינות ובמקצוענות, ולהתחיל בשאלת הלמה: מה הסיבה שבגינה אנחנו רוצים לגדול?

אתם בטוחים שאתם רוצים לגדול?
 

אם זו נשמעת שאלה משעשעת, תחשבו עליה שוב. האם כל עסק מצליח בהכרח יהפוך לרווחי יותר אם יגדל? נראה שלא. אם אתם מוכרים מוצר ייחודי בעיר קטנה וכל קהל היעד כבר ממילא מגיע אליכם, לא תרוויחו אם תפתחו חנות נוספת באותה עיר. אם הרווח שלכם על מכירת מוצר אינו גבוה, לא בטוח שמכירת הרבה מאותו מוצר תגדיל לכם את שורת הרווח – לפעמים התקורות הנדרשות מהגדלת ייצור - גבוהות יותר ושוחקות את הרווח.


 האם כל עסק מצליח בהכרח יהפוך לרווחי יותר אם יגדל? נראה שלא.

 

עליכם להגדיר בדיוק מדוע לדעתכם הגדלת העסק טובה לכם, ולחשב את פוטנציאל הרווחיות בגדילה שאתם מתכננים. האם אתם באמת מוכנים להשקיע את כל מה שצריך כדי להגדיל את העסק?

האם לצמוח לאט או לגדול מהר?

קיימות שתי שיטות מרכזיות להגדלת עסק:

האחת, צמיחה איטית שבמסגרתה אתם משתמשים ברווחים של העסק עצמו כדי להגדיל אותו. במילים אחרות: במקום לקחת דיבידנד אתם משקיעים את הרווחים בחברה. הצמיחה בשיטה זו נטולת סיכונים משמעותיים, אך היא גם איטית. התוצאה עשויה להיות מתחרים שעוקפים אתכם בסיבוב. 

השיטה השנייה היא מהירה ואגרסיבית יותר, ודורשת השקעה, בין אם השקעה מההון הפרטי שלכם, הון חיצוני של משקיע או דרך גיוס אשראי. בתסריט הזה אתם בוחרים להתרחב במהירות על ידי השקעה בגיוס כוח אדם, שטחי מסחר או תקורות נוספות. אתם מסכנים פה הון ואם המהלך לא יצליח אתם עשויים להישאר עם חוב, אך מנגד קיים הסיכוי לצמיחה משמעותית בזמן קצר. 

מה הצפי לגידול בהכנסות?

לא משנה באיזה מסלול בחרתם, אל תישארו עם הגדרות לא ברורות. עליכם להציב לעצמכם מטרות: בכמה יגדלו ההכנסות שלכם אחרי שתנקטו את כל הצעדים מעודדי הצמיחה שעליהם החלטתם? מתי יהיה אפשר להתחיל לראות את ההכנסות הללו נכנסות לחשבון הבנק? האם הרווחיות שלכם נשחקת בעקבות הגדילה, ואם כן, כיצד תתמודדו איתה? במידה שלקחתם הלוואה מהבנק – בתוך כמה זמן תחזירו אותה והאם פריסה זו תואמת את הזמן שבו הגדילה תבוא לידי ביטוי בפועל? כאשר התוכניות ברורות, הסיכונים פוחתים.

עדכון התוכנית העסקית שלכם

זוכרים את התוכנית העסקית שלכם, זו שישבתם לכתוב כשרק הקמתם את העסק? זה הזמן לשלוף אותה מחדש, לבדוק עד כמה היא עדיין רלוונטית, ולערוך את העדכונים הדרושים לצמיחת העסק.

בדקו את ניתוח ה-SWOT שערכתם בזמנו: איך הוא נראה לאור הצמיחה שלכם? עכשיו, כעסק גדול יותר, ייתכן בהחלט שהחוזקות והחולשות שלכם שונות, וכך גם ההזדמנויות והאיומים שעומדים מולכם. 

לדוגמה: אם אתם עסק לשזירת פרחים שלא היה עורך משלוחים כלל וכעת מציע משלוחים בכל אזור המרכז, ההזדמנויות שלכם שונות לחלוטין. מצד שני, אם לא יהיו לכם מספיק הזמנות משתלמות אתם עלולים לגלות שהתשלום לשליחים מקצץ בהכנסות שלכם באופן משמעותי, וזה איום שעליכם לקחת בחשבון. 

מה לעשות אם העסק לא צומח בקצב שצפיתם?

בהרבה מקרים תכנון נכון מביא לתוצאות טובות, אך לא תמיד. יש הרבה נסיבות שמשפיעות על העסק שלכם, וייתכן שהדברים לא יתרחשו כפי שצפיתם. במקרה פחות אופטימי זה, יש לנקוט בשתי דרכים:

1.    עדכנו את התוכניות: אם אתם מזהים צמיחה, אלא שהיא לא מספיק מהירה, נסו לפרושׂ את החזר ההלוואה שלקחתם לתקופה ארוכה יותר. התכוננו גם נפשית לכך שייקח זמן עד שהמאמצים יישאו פרי.

 

2.    אל תתחפרו: אם הצמיחה מבוששת לבוא ומה שקורה בפועל הוא הכנסות שלא צומחות בצד הוצאות שהולכות וגדלות – דעו מתי לעצור ולמזער נזקים. אין בושה בלחזור צעד אחורה, ולפעמים אין ברירה אלא לפטר אנשים ולצמצם הוצאות.

מה צריך לסדר מול הבנק?

בין אם אתם פותחים בקבוקי שמפניה בשל צמיחת העסק ובין אם אתם מכרסמים שוקולד כדי להתנחם על ההפסדים שאתם חווים, חשוב שתשבו מול הבנק ותנקטו את הצעדים הדרושים לטובת העסק שלכם. 

אם אתם על מסלול שגשוג, למשל, סביר מאד שאתם צריכים להגדיל את מסגרת האשראי בגלל תזרים מזומנים גדול יותר. אולי גם תזדקקו להלוואה בנקאית נוספת כדי לשלם לעובדים החדשים שמטפלים בגל ההזמנות – הלוואה שתחזירו אחרי שתגבו את התשלום מכל הלקוחות החדשים. מצד שני, אם אתם כרגע תקועים וצמיחה לא נראית באופק, הבנק יכול לעזור לכם למצוא את ההלוואות המשתלמות ביותר כדי שהעסק יוכל להמשיך לתפקד, או לפרוס מחדש הלוואות באופן שיאפשר לכם לנשום.

רוצים להגדיל את העסק? התחילו בפגישה איתנו.

 

הפרסומים אינם מהווים המלצה, ייעוץ או חוות דעת בנוגע לכדאיות כלשהי ואינם יכולים לבוא במקום ייעוץ המותאם לנתוניו, צרכיו ומטרותיו של כל אדם. 

${loading}