ניהול ותכנון קריירה הוא נושא המצריך מומחיות, ופותחו בו מודלים רבים. במקרה של מקצועות הסיעוד, ובעיקר לגבי אחים ואחיות, נכון להשתמש במודל ה-Y. במוסדות רפואיים מתקיימים שני מסלולים חלופיים להתקדמות: המסלול המקצועי והמסלול הניהולי.

התפתחות במסלול המקצועי מתמקדת בידע מקצועי הפותח עוד אפשרויות תעסוקה בתוך בית החולים ואף מעניק התמקצעות ספציפית שנותנת יתרון רב ובלעדי. התפתחות במסלול הניהולי, לעומת זאת, אינה מתמקדת בידע המקצועי-רפואי, אלא בידע וביכולות ניהוליות של צוות או של מחלקה.

למה מודל ה-Y? החלק העליון של האות Y הוא הפיצול בין מסלולי ההתקדמות, בעוד החלק התחתון של האות הוא המסלול בתחילת הדרך. בתחילת הדרך המקצועית של אחים ואחיות, ההתקדמות נעשית לאורך הקו האנכי של ה-Y, במסלול המקצועי רפואי בלבד, אך ברגע מסוים בקריירה ניתן להתחיל להתקדם באחד משני המסלולים. אולם, ללא קשר לשאלה באיזה מסלול תבחרו, יש כמה תנאים בסיסיים להתקדמות בהמשך הדרך, תנאים שאם לא יתקיימו – יעצרו לכם את הקריירה. 
 

מה לעשות עכשיו כדי לשדרג את הקריירה בהמשך? 

ברור מאליו שדרגה של "אחות מעשית" אינה מספיקה כדי להתקדם, ובאם זו ההכשרה שלכם כדאי שתשלימו אותה ל"אחות מוסמכת". אולם כיום, גם זה לא מספיק. כדי לקבל תפקידים מקצועיים בכירים או ניהוליים ולהתקדם במעלה הסולם, חשוב להיות בעלי תואר ראשון בסיעוד בנוסף להכשרה כאח/ות מוסמכ/ת. 

אם בעבר תנאי הקבלה לקורסים מתקדמים מקצועיים היו דרגת אחות מוסמכת, היום תנאי הסף לקורסים מסוימים הם אחות מוסמכת אקדמאית. מסלול ההשלמה מאח או אחות מוסמכים לאקדמאים אורך כשנתיים ומסלול ההשלמה מאח או אחות מעשיים לאקדמאים אורך כשלוש שנים. שני המסלולים בנויים כך שהם ניתנים לשילוב עם עבודה.

יש כמה מקומות ברחבי הארץ שבהם ניתן להשלים את התואר: בתי ספר לסיעוד המופעלים במסגרת בתי חולים או קופות החולים כמו בית חולים מאיר, ברזילי, אסף הרופא ועוד, או מוסדות אקדמיים. אצל רבים ההתלבטות אם להשלים את הלימודים האקדמיים נובעת מהעלות. 

אנחנו מפצירים בכם ובכן: אל תתנו לשיקולי העלות כיום לעצור לכם את הקריירה בהמשך. אם שיקולי עלות מונעים מכם לעשות את הצעד, נשמח להציע לכם מסלולי מימון שיאפשרו לכם ללמוד בראש שקט תוך כדי עבודה, וליהנות במשך שנים ארוכות ממשכורת גבוהה יותר.

התקדמות לאחר הפיצול ב-Y: התחום המקצועי 

בתחום המקצועי ההתקדמות היא במעלה סולם קידום קליני, לעבר רמות שונות של מומחיות המתבטאות בהרחבת סמכויות קליניות ומקצועיות. ניקח לדוגמה את מסלול ההתקדמות המוצע בבית החולים הדסה:

  • אחות מתחילה: אחות מוסמכת בעלת ותק של 3–6 חודשים המרכזת טיפול בקבוצת מטופלים.
  • אחות מתמחה: אחות מוסמכת בעלת ותק של 6 חודשים עד שנתיים שסיימה הכשרות בסיסיות לטיפול כמו החייאה או מתן דם, מרכזת טיפול בחולי יחידה תוך ביצוע פעולות קליניות נדרשות.
  • אחות מתמחה מתקדמת: בעלת תואר ראשון, 2–5 שנות ותק, עברה קורס על בסיסי ומבצעת פעולות קליניות מתקדמות כמו איזון תרופתי.
  • אחות בכירה: בעלת תואר שני, 5 שנות ותק ומעלה, עברה קורס על בסיסי או קורס מומחיות, וקורס החייאה מתקדם. במסגרת התפקיד מבצעת ביקור סיעודי מודרך, מכשירה צוות ובונה תוכניות לפיתוח הצוות. 

כיוון שרוב בתי חולים והמוסדות הרפואיים מאמצים את המודל של סולם קידום זה, תוכלו למצוא בהם הזדמנויות לקורסים על בסיסיים, קורסי התמחות כמו קורס מיילדות, יועצות הנקה, טיפול נמרץ משולב, טיפול מוגבר בחולה הגריאטרי, סוכרת, רפואה ראשונית (בקהילה) ועוד. מעבר להתפתחות האישית, התקדמות זו מעניקה גם תמריץ כספי שנתי. 

התקדמות לאחר הפיצול ב-Y: התחום הניהולי

ההתקדמות במסלול הניהולי נעשית במעלה ההיררכיה והופכת את האחים והאחיות הבוחרים במסלול זה ממבצעים לאחראים ולמנהלים. ההתקדמות הניהולית תעבור דרך תפקידים כמו מנהלי משמרת, סגנית אחות ראשית, אחות ראשית ועד ראש צוות ניהולי מחלקתי. 

ככל שיתקדמו במעלה היררכיית התפקידים ויהיו אחראים על שדה נרחב יותר, כך תידרש מן האח או האחות הרחבה נוספת של השכלתם מן התחום הקליני והמעשי אל התחום הניהולי: הכרת מערכת הבריאות על בורייה, על כל תמונתה הרחבה והמורכבת. תואר אקדמי אשר נותן להם את הראייה הרחבה והכרת מערכת הבריאות לעומק הוא תואר במנהל מערכות בריאות. 

תואר זה אפשר ללמוד במגוון מוסדות אקדמיים ברחבי הארץ, ביניהם המרכז האקדמי פרס, אוניברסיטת בן-גוריון, מכללת עמק יזרעאל ועוד. התואר משלב בין הקניית ידע והשכלה תיאורטיים בתחום הניהול לבין מיומנויות וכלים בתחום ניהול מערכות הבריאות בישראל. זהו תואר לא קצר שדורש היערכות כלכלית, וגם כאן ניתן להיעזר בתוכניות המימון שלנו כדי להיערך בראש שקט ללימודים.

מלבד תואר זה, יש קורסי העשרה הניתנים במסגרת בתי חולים או קופות חולים כמו קורס מנהיגות בניהול בבי"ח אסף הרופא, תוכנית הכשרה לתפקידי ניהול בסיעוד בבי"ח שערי צדק ועוד.

התקדמות מחוץ ל-Y הקלאסי: הכיוון ההוראתי והמחקרי

לא חייבים להיצמד דווקא להתפתחות רפואית או ניהולית, ובהחלט ניתן לחשוב מחוץ ל-Y. שילוב הוראה בבתי ספר לסיעוד בתוך העבודה הרגילה, למשל, נותן פתח לגיוון, הגשמה והעברה של האהבה למקצוע הלאה. על מנת ללמד בבתי ספר לסיעוד ולשלב את ההוראה כחלק מן המקצוע נדרש לפחות תואר שני בסיעוד.

בשלב מסוים בקריירה יכולים האח או האחות להחליט להתמקד בכיוון המחקרי. לשם כך יידרשו לימודי תואר שני בסיעוד ולעיתים אף יותר מכך. אחים ואחיות המשתלבים בתחום המחקרי יוזמים ומלווים מחקרים בסיעוד העוסקים בהיבטים שונים בתחום הקליני והסיעודי והופכים לחלק בלתי נפרד מהקהילה האקדמית. זהו נדבך נוסף ומרתק שיכולים האח או האחות להוסיף לקריירה שלהם.

סיכום: התכוננו היום לקריירה המפוארת של המחר

לסיכום, הדרך שיכולים לעשות אחים או אחיות בתוך תחום הסיעוד כוללת אפשרויות לקידום בדרכים שונות, ושני הכיוונים המרכזיים הם התחום הניהולי והתחום המקצועי. מומלץ להתמקד באחד מהם ולהעשיר את הידע והמיומנויות באותו תחום – תואר אקדמי מהווה היום בסיס לכך. לא משנה היכן במעלה ה-Y אתם נמצאים, השלימו את כל מה שחסר לכם כבר עכשיו, בין אם זה תואר ראשון, תואר שני או קורסי השלמה. חוששים מהפן הכלכלי? בשביל זה אנחנו כאן.

הפרסומים אינם מהווים המלצה, ייעוץ או חוות דעת בנוגע לכדאיות כלשהי ואינם יכולים לבוא במקום ייעוץ המותאם לנתוניו, צרכיו ומטרותיו של כל אדם.