מרכז ההשקעות

סיכום שבועי:

שבוע של ירידות שערים ברוב בורסות העולם כשברקע הורדת הריבית בארה"ב הולכת ומתרחקת.

בארה"ב - בסיכום שבועי, מדד S&P500 ירד 1% וננעל על 5,204.3 נק' (פלוס 9.1% מתחילת השנה) והמדדים נאסד"ק כללי ונאסד"ק 100 איבדו השבוע 0.8% כ"א. גם באירופה נרשמו ירידות אחרי תקופה ירוקה ארוכה כאשר מדד יורוסטוקס 50 איבד 1.4% (פלוס 10.9% מתחילת השנה). במזרח – מדד ניקיי היפני צנח בשבוע שחלף 3.4% ואילו סין והודו עלו בקרוב לאחוז. בבורסה בת"א נרשמו ירידות חדות - בסיכום שבועי, מדד ת"א 125 איבד 2.8% (פלוס 4.7% מתחילת השנה), מדד הבנקים נפל 5% ומדד ת"א נדל"ן ירד 4.4%. ברקע חשש מהסלמה ביטחונית.

·         במסחר השבועי במט"ח: פיחות בשקלהדולר התחזק השבוע ב- 1.8% מול השקל (דולר/שקל יציג בשישי עמד על  3.68 ₪)  והיורו קפץ 2.1% מול השקל (יורו/שקל יציג עמד על 4.063 ₪). ברחבי העולם הדולר איבד כ-0.2% ביחס לסל המטבעות.

·        ישראל – סימני התאוששות לצד גידול בגירעון -  עליה של 0.5% במדד המשולב לחודש פברואר ושיא כספי ברכישות בכרטיסי אשראי במרץ (42.5 מיליארד ₪) מצביעים על המשך התאוששות המשק המקומי. מנגד, נמשך הזינוק בגירעון הממשלתי (5.6% בפברואר) וקיים חשש כי יעד הגירעון לשנת 2024 (6.6%) ייפרץ בקרוב.

·        ישראל – סוכנות הדירוג פיץ' הותירה את דירוג האשראי ללא שינוי על A+. במקביל, התחזית שונתה מיציבה לשלילית. מרבית הכלכלנים העריכו כי הדירוג יירד. כעת הכדור עבר לידי סוכנות הדירוג S&P.

·        ארה"ב –דו"ח תעסוקה חזק ביום שישי הוביל להתקררות של הצפי להורדת ריבית (מתנדנד כעת בין 2 ל-3 הורדות השנה) ועליית תשואות, שוק המניות טיפס לקראת המנוחה בסופ"ש.

·         מה צפוי השבוע? בארה"ב תתפרסם ביום ד' האינפלציה (צפי: 3.4% לאחר 3.2% חודש קודם) ובהמשך תשומת הלב תעבור לעונת הדו"חות הכספיים שבפתח בדגש על פרסומי הבנקים הגדולים ביום שישי.

 בישראל תתפרסם מחר החלטת ריבית והדעות לגביה חלוקות. מחד, האינפלציה מצויה בטווח היעד של הבנק (1-3%) ומאידך, ישנם סיכונים שונים הנובעים מרמה גבוהה של אי ודאות בעת הנוכחית.

באירופה צפויה החלטת ריבית של ה- ECB ביום חמישי ולמרות שהמאבק באינפלציה מצליח להם (CPI שנתי באירופה 2.4%), הריבית צפויה להישאר השבוע לל"ש ולרדת לא לפני חודש יוני.

ביצועי שווקים, מטבעות וסקטורים נבחרים

ארה"ב

  • שבוע מסחר אדום בוול סטריט הסתיים בטון חיובי, עם עליות נאות של יותר מ-1% ביום שישי, דווקא לאחר פרסום דו"ח תעסוקה חזק, שהפחית את הציפיות להורדת ריבית קרובה. המסחר ב-Treasuries היה תנודתי והושפע משלל נתונים והתבטאויות של בכירי הפד. בסופו של שבוע הם ננעלו בירידות שערים ובעליית תשואות מרשימה. מדד S&P500 רשם ירידה שבועית של 1.0%, אף שביום שישי הוא עלה 1.1%. מדדי הטכנולוגיה, נאסד"ק כללי ונאסד"ק 100, סיימו את השבוע בירידה של 0.8%, אף שעלו יותר מאחוז ביום המסחר האחרון של השבוע. מדד דאו ג'ונס רשם ירידה שבועית חריגה של 2.3%, שהמחישה את שיטת החישוב הבעייתית של המדד. חברת UnitedHealth Group, שהיא החברה בעלת המשקל הגבוה במדד (7.7%), בשל מחיר המניה הגבוה, אף ששווי השוק שלה 420 מיליארד $ בלבד, איבדה השבוע קרוב ל-8%, על רקע הגשת 24 תביעות ייצוגיות, בנוגע לטיפול בנתונים אישיים, לאחר פריצת סייבר גדולה למערכת התשלומים של החברה בפברואר השנה.

נאומו של יו"ר הפד, פאוול, באוניברסיטת סטנפורד, שידר מסר מרגיע, אולם שלל נתוני מקרו חזקים הרחיק את הציפיות ל-Pivot (תחילת הפחתות הריבית) המיוחל ליולי-ספטמבר וכרגע חוזי ה-Swap מתמחרים 2-3 הפחתות ריבית בלבד עד סוף השנה. גם השבוע הקרוב יהיה עשיר בנתונים ובאירועים חשובים – ביום רביעי יתפרסם פרוטוקול ישיבת הריבית האחרונה של הפד, באותו יום יתפרסמו נתוני האינפלציה בארה"ב ותיפתח גם עונת הדו"חות לרבעון הראשון של 2024, כשבמוקד השבוע – דו"חות הבנקים הגדולים שישוחררו ביום שישי.

  • מדיניות מוניטרית – השבוע שמענו שלל התבטאויות של בכירי הפד, שנעו בין תמיכה ב-3 הפחתות ריבית, כמו ב-Dot Plot לבין הפחתה אחת בלבד, רק ברבעון האחרון של השנה. עם זאת, נאומו של יו"ר הפד, פאוול, ביום רביעי בערב, ריכז את מרבית תשומת הלב והיו"ר דבק במסרים מישיבת הפד האחרונה, שה-CPI הגבוה בחודשיים האחרונים אינו שינוי מגמה וכי נראה שהריבית נמצאת בשיא ויהיה נכון להתחיל להוריד אותה בנקודה מסוימת השנה. פאוול הצליח להרגיע את השווקים, אולם רצף של נתוני מקרו חזקים ובראשם תוספת משרות מרשימה שראינו ביום שישי, לפני פתיחת המסחר, הובילו לעליית תשואות מרשימה בשוק האג"ח, כשבמקביל, ההסתברות להורדת ריבית קרובה פוחתת, כפי שמשתקף מהחוזים על הריבית.

ביום רביעי השבוע, נקבל את פרוטוקול ישיבת המדיניות האחרונה של הפד, שהתקיימה ב-19-20 במארס. המסר היוני שעלה ממנה תמך בשווקים באותה נקודה ונראה שהיום, כשהשוק מתמחר כבר פחות הפחתות ריבית ממה שמופיע בתחזית של הפד, חשוב לנתח את העמדות שהובעו באותה ישיבה. 

תשואות ה-Treasuries, זינקו השבוע בכ-13-20 נ"ב, בתנודתיות חריגה – עלייה חדה עד ליום רביעי, בתגובה לרצף נתוני מקרו חזקים וכהכנה לנאום פאוול באותו ערב, התפרקות לאחר הנאום המרגיע של יו"ר הפד וזינוק מחודש ביום שישי, לאחר דו"ח התעסוקה החזק. בסיכום שבועי, התשואה ל-10 שנים זינקה ב-20 נ"ב ל-4.40% ואילו התשואה לשנתיים, הרגישה יותר לשינויים בישיבות הקרובות, עלתה ב-13 נ"ב לרמה של 4.75%.

שיפוע העקום ההפוך (בין שנתיים ל-10) התמתן השבוע, מ-42 נ"ב לכ-35 נ"ב.

הפוזיציות של סוחרי ה-SWAPS בארה"ב היו גם הן תנודתיות השבוע, אך דו"ח התעסוקה הכריע לטובת טון ניצי ודחיית הציפיות להפחתת ריבית בארה"ב. ההסתברות להפחתת ריבית ב-12 ביוני, ירדה מכ-57% בשבוע שעבר ל-49%, כשההסתברות המצטברת עד אותה ישיבה פוחתת מ-67% ל-54%, כלומר הפיבוט נדחה ל-31 ביולי. ההסתברות המצטברת עד אז (כולל) ירדה מכ-106% ל-93%. ההסתברות להפחתת ריבית שנייה עד 31 ביולי ירדה מהמפה וגם ודאות של מעל 100% להפחתה אחת עד אז, כבר אינה מושלמת.

החוזים על הריבית מנבאים כרגע הפחתה מצטברת של 65 נ"ב בלבד במהלך שנת 2024 (פחות מ-3 הפחתות השנה), לעומת מעל 70 נ"ב שראינו לפני דו"ח התעסוקה.

  • נתוני מקרו שפורסמו בשבוע החולףבמוקד, דו"ח תעסוקה חזק מהצפוי, שהראה תוספת של 303 אלף משרות בכלכלה הגדולה בעולם, מעל צפי ל-214 אלף, שיעור האבטלה ירד מ-3.9% ל-3.8%, כצפוי וקצב העלייה השנתי של השכר השעתי הממוצע ירד מ-4.3% ל-4.1%, שפל של קרוב ל-3 שנים, כצפוי. גם שיעור ההשתתפות בכוח העבודה עלה, יותר מהצפוי, ל-62.7%. הדו"ח החזק תואם לנתוני הצמיחה הגבוהה ומאפשר לפד להמשיך בינתיים במדיניות מוניטרית מרסנת. מדד מנהלי הרכש של ISM בתעשייה זינק במפתיע מ-47.8 ל-50.3 נק' (צפי 48.3 נק'), התרחבות ראשונה אחרי 16 חודשים, עם דגש על עליית רכיב המחירים מ-52.5 ל-55.8 נק'. מספר המשרות הפנויות עלה מעט ל-8.756 מיליון, מעל צפי ל-8.73 מיליון. ההזמנות ממפעלים גדלו בפברואר ב-1.4%, מעל צפי ל-1.0%. סקר התעסוקה במגזר הפרטי של ADP הראה תוספת של 184 אלף משרות לסקטור הפרטי במארס, מעל צפי ל-150 אלף. גם נתון פברואר עודכן כלפי מעלה, מ-140 אלף ל-155 אלף משרות. מדד מנהלי הרכש של ISM בשירותים ירד במפתיע במארס מ-52.6 ל-51.4 נק' (בניגוד לצפי שיעלה ל-52.8 נק'), בהובלת רכיב המחירים ששולמו בענפי השירותים, שצנח מ-58.6 ל-53.4 נק' (צפי 58.4 נק'). הגירעון המסחרי הסתכם בפברואר ב-68.9 מיליארד $ (צפי: 67.6 מיליארד $, כמו בחודש שעבר). האשראי הצרכני ירד בפברואר ל-14.125 מיליארד $, נמוך מצפי ל-15.0 מיליארד $ ומהיקף של 17.68 מיליארד $ בחודש שעבר.

לסיכום, נתונים חזקים, המדגישים את חוסנה של הכלכלה הגדולה בעולם. שימו לב שגם הנתונים החלשים לכאורה, התקבלו בברכה בשווקים. הירידה של ה-ISM במגזר השירותים נבעה בעיקר מירידה חדה ברכיב המחירים (אחד מעשרת הרכיבים לחישוב מדדי ISM), מה שעשוי לאותת על התמתנות באינפלציית השירותים הדביקה. (עליית רכיב המחירים במדד המקביל בתעשייה, מתקבלת בטבעיות, עקב האמרת מחירי הסחורות, בדגש על מחירי הנפט, שרשמו שיא של 5 חודשים). גם ירידת האשראי הצרכני מקלה על לחץ הביקושים וכמוה האטת קצב עליית השכר.  

  • מה צפוי להשפיע על שבוע המסחר הקרובביום רביעי ב-21:00 ישוחרר פרוטוקול ישיבת ה-FOMC האחרונה, שהסתיימה ב-20 במארס ושידרה, כזכור, צפירת ארגעה יונית, עם Dot Plot ששמר על תחזית של 3 הפחתות ריבית השנה. מעניין יהיה להיחשף לדיונים באותה ישיבה, במיוחד כשהשבוע צפויים רק 9 מבכירי הפד להתבטא (לעומת 19 בשבוע שעבר), כאשר פאוול וסגניו אינם ביניהם ורובם יעסקו בעיקר בנושאים רגולטוריים. במוקד נתוני המקרו השבוע, כמובן, דו"ח האינפלציה לחודש מארס, שישוחרר ביום רביעי בשעה 15:30. ה-CPI צפוי לעלות במארס 0.3% והאינפלציה השנתית צפויה לטפס מ-3.2% ל-3.4%. ה-CPI Core צפוי גם הוא לעלות 0.3% במארס ואינפלציית הליבה השנתית צפויה לרדת מעט מ-3.8% ל-3.7%. (תחזיות אלה תואמות למה שראינו ברכיב המחירים של מדדי ISM בשבוע שעבר). למחרת יפורסמו מדדי PPI, שיצביעו על המחירים הסיטונאיים.

נתונים נוספים שיפורסמו השבוע: ציפיות האינפלציה לשנה של הפד, מדד אופטימיות העסקים הקטנים, השכר השעתי הריאלי הממוצע, השכר השבועי הריאלי הממוצע, מכירות סיטונאיות, מלאים סיטונאיים, תקציב האוצר, מחירי היבוא והיצוא ומדד סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן.

עונת הדו"חות חוזרת למפה! ביום רביעי נתוודע לתוצאותיה של דלתא איירליינס, שתתכבד לפתוח את העונה, מבין החברות ב-S&P500. ביום שישי, כמיטב המסורת, נקבל את דו"חותיהן של ענקיות הבנקאות – JPMorgan Chase, Wells Fargo, בלאקרוק וסיטיגרופ.  

אירופה

מדדי המניות באירופה פתחו את שבוע המסחר הראשון של הרבעון השני של שנת 2024 במגמה שלילית לאחר שגם ביום שישי רשמו ירידות שערים. מדד דאקס הוביל את הקו האדום ביום שישי עם ירידה של 1.2% ובסיכום שבועי  השיל כ- 1.7% מערכו, המדדים יורוסטוקס50 וקאק הצרפתי ירדו ב- 1.1% ביום שישי ובסיכום שבועי נסוגו 1.4% וב- 1.8% בהתאמה. מדד FTSE100 בבריטניה הסתפק בירידה של 0.8% ביום שישי ובסיכום שבועי נחלש בכחצי אחוז בלבד. באפיק החוב רשמו אגרות החוב ירידות שערים קלות שהתבטאו בעליית תשואות. תשואת אג"ח ממשלת גרמניה ל- 10 טיפסה ל- 2.395% ובצרפת תשואת האג"ח ל- 10 הגיעה לכ- 2.9%.  בבריטניה, תשואות האג"ח הממשלתיות מתבססות מעל – 4% ברמה של 4.068%.

  • אז מה עם הריבית? השבוע צפויים בכירי ה- ECB להתכנס ולהודיע על גובה הריבית. נציין שה- ECB נוהג לפרסם את הריבית על הפיקדונות, שכעת נמצאת ברמה של 4.00% ואת הריבית על האשראי שעומדת על 4.5%. החוזים על הריבית מתייחסים לריבית על הפיקדונות ואלה מנבאים כעת שהריבית תישאר ללא שינוי ביום חמישי הקרוב. עם זאת, בהסתכלות קדימה, החוזים על הריבית מצביעים על הורדה ראשונה של ריבית על הפיקדונות בפגישת בכירי ה- ECB שתתקיים ב- 6.6.2024 ועד סוף השנה צופים החוזים ירידה של כ- 90 נ"ב לרמה של 3%, כלומר 3-4 הורדות.
  • לא משקיעה יותר בישראל – קרן ההשקעות האסטרטגית האירית, באמצעות סוכנות ניהול האוצר הלאומי של אירלנד, הודיעה שהיא יוצאת מהשקעה ברמי לוי ובחמישה בנקים ישראלים ( בנק הפועלים, בנק לאומי, בנק דיסקונט, בנק מזרחי טפחות, והבנק הבינלאומי). אומנם מדובר בסכום קטן של כ- 3 מיליון יורו, אך מדובר בצעד נוסף מצידו של הממשל האירי שמביע את מחאתו נגד מדינת ישראל. הקרן האירית מנהלת כ- 15 מיליארד יורו, כאשר מתוכם כ- 5 מיליארד יורו מושקע בתיק גלובלי.
  • מאת החברות: חברת ארמני האיטלקית עם כותרת שלילית - בית המשפט במילנו החליט להעביר לניהול המדינה חברה שנמצאת בבעלות קבוצת האופנה ארמני, לאחר שהואשמה בשכירת חברות סיניות שמנצלות עובדים כדי לייצר את מוצריה. בית המשפט מצא כי החברה הפקידה את ייצור תיקיה בידי שתי חברות שביצעו מיקור חוץ לעבודה לחברות סיניות שמשלמות לעובדיהן בין 2-3 יורו לשעה.
  • בשבוע שעבר פורסמו נתוני האינפלציה שממשיכים להצביע על התמתנות בקצב עליית המחירים ועשויים לקרב הורדת ריבית ראשונה ביבשת בטווח הקרוב. להלן פירוט נתוני מקרו שפורסמו במהלך השבוע שעבר ברחבי היבשת: גוש היורו – מדד המחירים לצרכן עלה במארס 0.8% (צפי 0.9%) והאינפלציה השנתית ירדה מ-2.6% ל-2.4% (צפי 2.5%). אינפלציית הליבה ירדה מ-3.1% ל-2.9% (צפי 3.0%). מדד מנהלי הרכש בשירותים טיפס מ- 51.1 ל- 51.5 נק' ואילו המדד המשולב עלה מ- 49.9 ל- 50.3 נק'. מדד המחירים ליצרן ירד בפברואר באחוז לעומת צפי לירידה של 0.7% ובסיכום שנתי נרשמה ירידה של 8.3%. המכירות הקמעונאיות ירדו ב- 0.5%. שיעור האבטלה נותר ברמה של 6.5%, כצפוי. מדד PMI של HCOB בתעשייה (מדד מנהלי הרכש) הצביע על התרחבות הן לעומת החודש הקודם והן לעומת הצפי, אולם עדיין נותר מתחת לרף ה-50 נק'. ציפיות אינפלציה של ה-ECB לשנה הקרובה ירדו ל-3.1% מ-3.3% בחודש הקודם. גרמניה - מדד מחירי היבוא ירד בפברואר ב- 0.2% ובסיכום שנתי רשם ירידה של 4.9%. הזמנות מפעלים עלו ב- 0.2%, מתחת לצפי לעלייה של 0.7%. מדד המחירים לצרכן עלה במרץ ב- 0.4% פחות מהצפי לעלייה של 0.5%. הקצב השנתי נותר ברמה של 2.2% בהתאם לציפיות. צרפת מדד מנהלי הרכש בשירותים עלה מ- 47.8 ל- 48.3 נק' (עדיין פחות מ- 50 נק' – הרף שמעליו נרשמת האצה בפעילות). בריטניה – מחירי הבתים ירדו בחודש שעבר ב-1% לאחר חמישה חודשים רצופים של עליות.

מה צפוי להשפיע על שבוע המסחר הקרוב: בארה"ב תחל עונת הדוחות לרבעון הראשון ואלה צפויים להשפיע על כיוון המסחר ברחבי העולם. כמו כן, שאלת כיוון הריבית בארה"ב באירופה, בבריטניה ובמדינות נוספות תמשיך לרחף מעל ולהשפיע על כיוון מדדי המניות. השבוע צפויים להתפרסם מספר נתוני מקרו ובראשם הודעת הריבית של ה- ECB ביום חמישי הקרוב (צפי: הריבית תישאר ללא שינוי). כמו כן, יפורסמו הנתונים הבאים: בגרמניה – יפורסמו נתוני הייצור התעשייתי, נתוני יבוא/יצוא, אינפלציה (נתון סופי חודש מרץ). בצרפת – יפורסמו נתוני האינפלציה הסופיים. בבריטניה יתפרסמו מספר נתונים חשובים וביניהם: שיעור הצמיחה, ייצור תעשייתי ומסחרי ומדד השירותים.

ישראל

  • שבוע המסחר האחרון בבורסה המקומית התאפיין בירידות שערים חדות על רקע חשש מהסלמה ביטחונית מול אירן והחיזבאללה. בסיכום שבועי, שלושת מדדי הדגל איבדו 2.8%. בקרב המדדים הענפיים, בלט לשלילה מדד ת"א בניה, שצנח 5.7% בעוד שהמדדים ת"א בנקים ות"א נדל"ן נפלו ב-5% וב-4.4% בהתאמה.

בשוק החוב נרשמה מגמה מעורבת תוך נטייה לירידות שערים.

  • פיץ' הותירה את דירוג האשראי של ישראל על כנו (A+), אולם הורידה את התחזית מיציבה לשלילית. פיץ' הייתה הראשונה מבין שלושת חברות הדירוג שהתריעה מפני פגיעה בדירוג המדינה עם תחילת מלחמת חרבות ברזל, לאחר שהציבה את הדירוג שלה ברשימת מעקב שלילית. מרבית הכלכלנים העריכו הורדת דירוג בסיכויים גבוהים של 60%-70%.
  • האם בנק ישראל יוריד מחר (8.4.2024) את הריבית? בנק ישראל יודיע מחר על החלטתו האם להוריד את הריבית, או להותירה שוב על כנה בפעם השלישית והדעות באשר לכיוון שעליו להתוות חלוקות. אל מול הנתונים היבשים התומכים בהורדתה, למשל האינפלציה שהגיעה לטווח היעד של הבנק וסימני התאוששות בכלכלה, עולים מנגד סיכונים שונים שעשויים לגרום לבנק ישראל להותירה ללא שינוי, ביניהם, פיחות השקל ועליה במחירי סחורות בסיס לרבות הנפט שמעלים את ציפיות האינפלציה. העצבנות אגב באה לידי ביטוי במדד ה-VIX שמצוי ברמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2023. האם בנק ישראל יעדיף לבחור ביציבות השווקים ולדחות את הורדת הריבית, גם במחיר של סיכון לפגיעה בכלכלה, או שיבחר להוריד את הריבית ולהקל במידה מסוימת על קבוצות שונות באוכלוסייה שמשוועות לכך? גם בקרב נציגי ועדת ההשקעות של הבינלאומי היו הדעות חלוקות. ניאלץ להמתין למחר.

נתוני מקרו שפורסמו השבוע:

הייצור התעשייתי עלה בינואר ב-3.8%. נתון דצמבר תוקן כלפי מעלה, מ-2.7%- ל-1.6%-.

המדד המשולב לחודש פברואר עלה בכ-0.5% והוא משקף את המשך ההתאוששות ההדרגתית של המשק מהפגיעה בשל מלחמה. המדד הושפע לטובה בין היתר, מעליה ביבוא מוצרי צריכה, יצוא סחורות, שיעור המשרות הפנויות, התחלות בניה ורכישות בכרטיס אשראי.

המכירות ברשתות השיווק צנחו בפברואר ב-2.1%. נתון ינואר נחתך כלפי מטה, מ-2.2%+ ל-0.7%-.

האצה בשכר הממוצע במשק לקצב שנתי של 9.2% בפברואר מ-5.8% בינואר, סימנים לשוק עבודה הדוק.

תיירות- מספר היוצאים לחו"ל עלה במרץ ב-20% אולם עדיין נמוך ב-40% לעומת מרץ 2023. מס' הנכנסים נותר נמוך ב-78% לעומת מרץ 2023.

יתרות המט"ח של בנק ישראל לסוף חודש מרץ הסתכמו ב-21.7 מיליארד $, גידול של כ-6.7 מיליארד $ לעומת סוף החודש הקודם. היתרה ביחס לתמ"ג עמדה על 42.2%.

נתוני מקרו שיתפרסמו בשבוע הקרוב: החלטת הריבית של ב"י (מחר בשעה 16:00), ביטחון הצרכנים (חמישי).

שווקים נוספים

שבוע המסחר במזרח ננעל במגמה מעורבת. בסיכום שבועי, מדד ניקיי 225 בלט לשלילה לאחר שצנח 3.4%. בהונג קונג ובסין היבשתית המסחר במדדים העיקריים הסתיים בעליות של 1.1% ו-0.9% בהתאמה, בשבוע מסחר מקוצר לרגל חגים לאומיים. מדד ניפטי הוסיף לערכו 0.8%.

  • טאיוואן- השבוע היכתה במזרח טאיוואן רעידת אדמה בעוצמה שהיתה החזקה ביותר באי מזה 25 שנה. הרעידה גרמה לפגיעות בנפש, התמוטטות בניינים והובילה להשבתת תנועת הרכבות ולגלי צונאמי שהגיעו עד יפן. לרעידת האדמה היתה גם השפעה מיידית על עולם הטכנולוגיה: חברת TSMC הטאיוואנית, יצרנית השבבים הגדולה בעולם שמייצרת שבבים בין השאר לאפל ולאנבידיה, הודיעה כי נאלצה לפנות עובדים מכמה ממפעליה.
  • ברזיל נגד X (טוויטר לשעבר)- בית המשפט העליון בברזיל הוציא צו לרשת החברתית X שבבעלות אילון מאסק, הדורש לחסום חשבונות פופולריים מסוימים בברזיל. לא ידוע מדוע ניתן הצו ומי החשבונות שיושפעו ממנו. כעת צפוי ערעור של הבעלים.
  • ניו זילנד מחמירה את חוקי הוויזה על רקע הזינוק בהגירה אליה. ממשלת ניו זילנד החליטה להחמיר את התנאים בדרישות לוויזות העבודה ולתת עדיפות לניו זילנדים במשרות שבהן אין מחסור בעובדים מיומנים.
  • טורקיה – מהפך? מפלגתו של הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן הפסידה בכל הערים הגדולות בבחירות המקומיות.

נתוני מקרו:

סין - מדדי מנהלי הרכש של קאיישין הציג התרחבות בפעילות מגזר השירותים במרץ בקצב המהיר מאז דצמבר. זהו החודש ה-15 ברציפות של התרחבות במגזר.

הודו - מדד מנהלי הרכש של HSBC בשירותים עלה מ-61.3 ל-61.8 נק'. הבנק המרכזי הותיר את הריבית לל"ש על 6.50%.

יפן - מדדי מנהלי הרכש המשולב ובשירותים שלJIBUN BANK  הציגו התכווצות בפעילות בחודש מארס. הוצאות משקי הבית ירדו בשנה האחרונה ב-0.5%, שיפור משמעותי לעומת החודש הקודם ונתון גבוה מהצפי. שיפור במדד המוביל.

טורקיה- האינפלציה בחודש מארס עלתה ב- 3.16% לקצב שנתי של 68.5%.

נתוני מקרו חשובים שצפויים להתפרסם בשבוע הקרוב:

סין- אינפלציה, מדד מחירי היצרנים, מאזן הסחר, סחר חוץ. הודו- יצור תעשייתי, אינפלציה. יפן- שכר העובדים בשנה האחרונה, סקרי המצב הנוכחי והתחזיות של ECO WATCHERS. מדד מחירי היצרנים, יצור תעשייתי.

שוק הסחורות והמטבעות

  • מחיר נפט מסוג WTI – ננעל בשיא של יותר מחמישה חודשים, על רקע מתחים גיאופוליטיים במזרח התיכון וחששות מהסלמה שתגרום לשיבושים באספקה בשוקי הנפט העולמיים. בשבוע האחרון מחירה של חבית מלאה בנוזל השחור זינק ב-4.5% ל – 86.9$, ומתחילת השנה מחירה קפץ ב-21.3%. המחיר הנוכחי גבוה בקרוב ל-40% מהמחיר הממוצע לחבית בעשור האחרון, שעמד על 63$ בלבד.
  • הדולר/שקל, ודולר/סל המטבעות (DXY) - בשבוע שחלף, הדולר נחלש ב-0.2% מול סל המטבעות לאחר התחזקות של 2.9% מתחילת השנה. בשוק המקומי, הוא התחזק ב- 1.8% מול השקל (יציג בשישי 3.748 ₪ לדולר), והיורו התחזק ב-2.1% מול השקל לשער של 4.063 ₪ ליורו.
  • הזהב ממשיך לשבור שיאים– מחיר אונקיית זהב זינק לשיא חדש של 2,329.80$. מחירה של המתכת היקרה עלה בסיכום שבועי ב-4.5%, וב-12.9% מתחילת השנה על רקע המתיחות והחששות מהסלמה בסכסוך במזרח התיכון, ולמרות התחזקות הדולר ודעיכת ציפיות המשקיעים, לכך שהבנק הפדרלי יתחיל להוריד את הריבית בארה"ב קרוב.

אני מסכים לקבל במייל ובהודעות SMS  דברי פרסומת והצעות שיווקיות מטעם הבנק. לתשומת לבך, לא חלה עליך חובה חוקית למסור את הפרטים הנדרשים והדבר תלוי ברצונך ובהסכמתך. ​הפרטים שתמסור ישמשו לצורך התאמת השירותים שהבנק יוכל להציע לך ולמשלוח דברי פרסומת והצעות שיווקיות מטעם הבנק (בכפוף להסכמתך לעיל). פרטים אלו יוחזקו, כולם או חלקם במאגרי המידע של הבנק.

פרסום זה אינו מהווה המלצה, יעוץ או חוות דעת בנוגע לכדאיות השקעות ואינו יכול לבוא במקום יעוץ השקעות המותאם לנתוניו, צרכיו ומטרותיו של כל אדם ואין להסתמך עליו לצורך ביצוע פעולות על פי האמור בו או כתחליף לייעוץ המותאם לנתוניו, צרכיו ומטרותיו של כל אדם. הבנק אינו מתחייב כי פעולה בהתאם לפרסום ו/או בהסתמך עליו תניב תשואה מסוימת או מינימאלית וייתכן כי השקעה בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסיים המפורטים בפרסומי היחידה, ככל שמפורטים, יכול שתהיה השקעה הכרוכה בסיכונים מיוחדים. הבנק לא יהיה אחראי בכל צורה שהיא לנזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בפרסום זה. הבנק, תאגידים הקשורים לבנק, בעלי מניותיו וחברות בשליטתם עוסקים בין היתר בניהול השקעות. מובהר כי פרסומי היחידה עשויים לכלול התייחסות או סקירות של ניירות ערך, המונפקים על ידי מי מהתאגידים האמורים או ע"י הבנק.