מרכז ההשקעות

בנק הבינלאומי ועובדיו מחזקים את תושבי מדינת ישראל, חיילי צה"ל וכוחות הביטחון. חזקו ואמצו!

סיכום שבוע המסחר האחרון

נקודות עיקריות

  • סיכום שבועי חיובי במרבית שוקי חו"ל בעוד שת"א התממשה.

בארה"ב - בסיכום שבועי, מדד S&P500 הוסיף 1.3% וננעל בסוף המסחר ביום שישי על 5,355.7 נק' (פלוס 12.1% מתחילת השנה) ומדד נאסד"ק כללי זינק 2.4%. באירופה גם כן נרשמו עליות ובסיכום שבועי מדד יורוסטוקס 50 הוסיף 1.4% ודאקס הגרמני עלה 0.3%. שוקי המזרח רשמו בעיקר עליות - מדד ניקיי היפני הוסיף 0.5%, הונג קונג קפצה 1.7%, סין ירדה 0.1% והודו זינקה 3.4%.

בניגוד לשאר העולם, בבורסה בת"א נרשמו ירידות שערים ובסיכום שבועי, מדד ת"א 125 השיל 2.5% (פלוס 3% מתחילת השנה), ת"א נדל"ן צנח 3.3% (מינוס 10.9% מתחילת השנה) ות"א בנקים ירד 1.8%.

  • במסחר השבועי במט"ח: השקל נחלש הדולר הוסיף 0.4% ביחס לשקל ל- 3.732 ₪ (יציג בשישי).
  • בארה"ב: דוח תעסוקה חזק - הדוח שפורסם ביום שישי הצביע על כך ששוק העבודה חזק מהציפיות, הקפיץ את התשואות וגרר נעילה שלילית במדדים. לאחר הפרסום, ההסתברות שהורדת ריבית ראשונה תתרחש בחודש ספטמבר ירדה מרמה של 50%.
  • אירופה: הורדת ריבית ראשונה ה- ECB הוריד את הריבית בגוש היורו מ-4.5% ל-4.25%. אירופה הקדימה בהחלטתה את ארה"ב וזאת לאחר שהאינפלציה ברחבי אירופה ירדה מ-10.6% בשיאה ל-2.6% כיום.
  • הודו - בחירות: מודי בדרך לקדנציה שלישית - ראש ממשלת הודו, נרנדיה מודי, נבחר לקדנציה שלישית אך עם קואליציה חלשה יותר מה שעשוי לאיים על חלק מהרפורמות שהוא מוביל.
  • מה צפוי השבוע?

ארה"ב - יום ד' הוא היום שבו יתפרסמו נתוני האינפלציה ובהמשך הודעת הריבית של הפד. מבחינת האינפלציה, מדד המחירים לצרכן צפוי לעלות 0.1% בלבד במאי והאינפלציה השנתית צפויה להישאר לל"ש על 3.4%. אינפלציית הליבה (ללא מזון ואנרגיה) השנתית צפויה לרדת מ-3.6% באפריל ל-3.5% במאי. כך או כך, הפעילים משוכנעים שהריבית בארה"ב תישאר ללא שינוי השבוע על 5.25% עד 5.50%.

ישראל - ביום שישי בשעה 14:00 יפורסם מדד המחירים לצרכן שצפוי לעלות במחצית האחוז במאי כך שהאינפלציה השנתית צפויה לטפס מ- 2.8% ל- 3.2%.

ביצועי שווקים, מטבעות וסקטורים נבחרים

ארה"ב

  • שבוע המסחר הסתיים ביום שישי בירידות, כשברקע דוח תעסוקה שהיה חזק מהציפיות והקפיץ את התשואות אולם בסיכום שבועי רשמו המדדים עליות נאות של 2.4%-1.3%.

דוח התעסוקה שהיה חזק במפתיע גרם לשינוי מהיר בתשואות ה-Treasuries (אג"ח ממשלת ארה"ב), שעד יום שישי נסחרו בעליות שערים תוך ירידת תשואות. ביום שישי סביב שעה 15 וחצי, פרסום דוח התעסוקה גרר זינוק מהיר של 16 נ"ב הן בתשואת ה-2Y והן בתשואת ה-10. במהלך השבוע שחלף נצפתה תנודתיות ועד פרסום הדוח נרשמה ירידה בתשואות כך שבסיכום שבועי, תשואת ה-2Y עלתה קלות מ-4.87% ל- 4.89% ואילו התשואה ל-10 שנים ירדה מכ-4.50% ל- 4.43%.

העיניים נשואות כעת לישיבת הריבית הקרובה, שתתקיים השבוע בימים שלישי ורביעי ולמסיבת העיתונאים ברביעי בערב כאשר בינתיים, בכירי הפד נכנסים "לדממת אלחוט" עד הישיבה ע"מ שלא ליצור תנודתיות שעלולה להשפיע על דיוניהם.

 

  • מדיניות מוניטרית דוח התעסוקה שפורסם ביום שישי טרף באופן חלקי את הקלפים. הוא אומנם לא צפוי להשפיע על החלטת הריבית שתתקבל השבוע (החוזים מגלמים הסתברות של פחות מ-2% לשינוי בריבית השבוע) אולם הוא הזניק את תשואות האג"ח וגרר שינוי בהסתברויות הנגזרות משוק ה-SWAPS.

עד לפרסום דוח התעסוקה, החוזים גילמו צפי של למעלה מ-60% להורדת ריבית ראשונה בספטמבר ובמצטבר 1.9 הורדות ריבית בשנת 2024. לאחר פרסום הדוח, הצפי להורדת ריבית בספטמבר נמחק (רק 44% הסתברות) ובמצטבר החוזים גילמו רק 1.4 הורדות ריבית בשנת 2024. כלומר, יתכן שנחזה בהורדת ריבית אחת בלבד בשנת 2024 וזה מהפך מדהים ביחס לצפי בסוף 2023 לפיו ב-2024 יתרחשו 6 ואולי אף 7 הורדות ריבית, במצטבר.

לאחר פרסום דו"ח התעסוקה לחודש מאי, העיניים נשואות כעת לישיבת הריבית הקרובה, שתתקיים השבוע בימים שלישי ורביעי. בינתיים, בכירי הפד נכנסים "לדממת אלחוט" עד הישיבה ע"מ שלא ליצור תנודתיות שעלולה להשפיע על דיוניהם.

 

  • נתוני מקרו שפורסמו בשבוע החולף- למרות דוח התעסוקה החזק, חלק מהנתונים הכלכליים בארה"ב מצביעים על היחלשות בפעילות, מגמה אשר באה לידי ביטוי בירידה במדד ההפתעה של כלכלת ארה"ב של בלומברג, לרמה הכי נמוכה שנצפתה משנת 2019.

מנגד, במהלך השבוע האחרון פורסמו מדדי מנהלי הרכש של ISM ושל P&S. המדד של P&S הצביע על 54.5 נק' בחודש מאי, עליה קלה מ-54.4 נק' חודש קודם ו- 0.3 מעל הצפי המוקדם. החלק היצרני של המדד רשם 51.3 נק' במאי ואילו הפעילות בתחום השירותים עמדה על 54.8 נק'. תחום השירותים עודנו חם ומכיוון שהוא יצרן של אינפלציה, הפד כנראה פחות אהב את זה.

מדדי מנהלי הרכש של ISM בתחום השירותים מפורטים יותר ומחולקים לסגמנטים שונים. התוצאות שם היו מעורבות כאשר מדד השירותים הכולל קפץ מ- 49.4 נק' ל- 53.8 נק' בעוד הצפי עמד על 51 נק' בלבד. החלק היצרני של מדד ISM הראה במאי חולשה כשרשם 48.7 נק', פחות מחודש קודם ונמוך מהצפי שעמד על 49.5 נק'. עם זאת, ניתן לזהות במדד זה מגמה של שיפור מתחילת השנה.

וכעת לדובדבן שעל הקצפת – דוח התעסוקה החודשי. הדוח הצביע על תוספת מפתיעה של 272 אלף משרות, הרבה מעל הצפי לתוספת של 180 אלף משרות ונתון חודש קודם שעודכן כלפי מטה ל-165 אלף משרות בלבד. על פי רוב, השוק מקצה לנתון תוספת המשרות את המשקל הרב ביותר וכך היה גם הפעם. שני הנתונים העיקריים הנוספים של הדוח הינם שיעור האבטלה ושיעור עליית השכר. שיעור האבטלה עלה מ-3.9% ל-4% ומנגד, השכר השעתי עלה במאי ב- 0.4% (חודש קודם 0.2% וצפי 0.3%) ובמונחים שנתיים ב- 4.1% (חודש קודם 4.0% וצפי 3.9%).

בשורה התחתונה, השוק ציפה לנתונים נוספים שיצביעו על האטה, כלומר להאטה בכמות המשרות ובשכר והדו"ח שפורסם הצביע על מגמה הפוכה. לכן חזינו ביום שישי בשינוי מהיר בתשואות האג"ח הממשלתיות (תשואת ה-2Y וה-10Y הגיבו בזינוק מהיר של כ-16 נ"ב) ובשינויים בהסתברות להורדת ריבית קרובה (הצפי להורדת ריבית בספטמבר נמחק - רק 44% הסתברות, ובמצטבר החוזים גילמו רק 1.4 הורדות ריבית בשנת 2024).

 

מה צפוי להשפיע על שבוע המסחר הקרובשלל נתוני מקרו חשובים והשיא כמובן ביום רביעי עם הודעת הריבית של הפד אבל נתחיל בהתחלה. ביום ג' יפורסם מדד האופטימיות של העסקים הקטנים שצפוי לרדת במאי קלות מ-89.7 ל- 89.6 נק' וביום ד', יום הודעת הריבית יתפרסמו נתוני האינפלציה. מדד המחירים לצרכן צפוי לעלות 0.1% בלבד במאי והאינפלציה השנתית צפויה להישאר לל"ש על 3.4%. אינפלציית הליבה (ללא מזון ואנרגיה) השנתית צפויה לרדת מ-3.6% באפריל ל-3.5% במאי, עדיין הרבה מעל רף ה-2% המבוקש ע"י הפד. כך או כך, הפעילים משוכנעים שריבית הבסיס תישאר ללא שינוי השבוע על 5.25% עד 5.50% כאשר אפילו בהחלטה בספטמבר ההסתברות להורדה נמוכה מ-50%. ביום חמישי יתפרסם מדד המחירים ליצרן ובשישי מחירי היצוא והיבוא וכן מדד הציפיות של אונ' מישיגן.

 

אירופה

יום המסחר האחרון באירופה אמנם ננעל בירידות אך בסיכום שבועי נרשמה בעיקר מגמה חיובית כשברקע הודעת ה-ECB (הבנק המרכזי האירופי) על הורדת הריבית ועל כך בהמשך. בלטו לחיוב המדדים הכלל אירופאיים, יורוסטוקס 50 ויורוסטוקס 600 שהוסיפו לערכם בשבוע שעבר 1.4% ו- 1% בהתאמה. מדד דאקס בגרמניה עלה 0.3% ואילו קאק בצרפת התקדם בסיכום שבועי 0.1%. בצד השלילי, מדד  FTSE100 סיכם את השבוע בירידה של כ - 0.4%.

ביום חמישי הודיע ה- ECB על הורדת ריבית ראשונה בגוש. לכאורה, לפעולה כזו הייתה צריכה להיות השפעה מהותית על מחירי אגרות החוב אולם נראה שהדברים היו מתומחרים ולכן בפועל נרשמו עליות מחירים קלות שהתבטאו בירידת תשואות קלה בהתאם.  אגרות החוב ל- 10 שנים של ממשלת גרמניה עלו והתשואה ירדה בכ- 4.3 נ"ב מ- 2.66% ל- 2.617%. בצרפת תשואות האג"ח ירדו מ- 3.135% בשבוע שעבר ל- 3.096% בשישי האחרון. אגרות החוב  הממשלתיות בבריטניה התנהגו במגמה דומה והתשואות ירדו ב- 5.6 נ"ב מ- 4.316% ל- 4.26%.

  • מילת הקסם: ריבית – אחד הפרמטרים הכלכליים המשפיעים ביותר על כיוון שוק ההון הינו הריבית. ניחוש המגמה שלה ועוצמת השינוי בה משפיעים בעצומות שונות על סקטורים שונים. השוק הבולט ביותר הוא השוק האמריקאי כאשר בסוף שנת 2023 הצפי היה לירידת ריבית בכ- 6 פעימות וככל שהזמן חלף, ציפיות המשקיעים השתנו בהתאם לנתונים כלכליים אחרים. באירופה, הסתכמו העלאות הריבית בין יולי 2022 לספטמבר 2023 ב- 450 נ"ב ואלה הצליחו להוריד את האינפלציה מ- 10.6% באוקטובר 2022 ל- 2.6% במאי 2024. ההתמתנות החדה באינפלציה ונתונים נוספים אפשרה לבנק המרכזי של אירופה, ה- ECB, שנחשב לשמרן, לקבל החלטה ביום חמישי האחרון להוריד את הריבית בגוש היורו ב- 25 נ"ב לרמה של 4.25% ולהקדים את הפד האמריקאי. עם זאת, נשיאת הבנק, קריסטין לגארד, נמנעה בהצהרתה מלאותת על שורה של הורדות ריבית נוספות במהלך השנה והבנק הודיע כי אינו מתחייב למסלול מובהק של המשך הורדות. לגארד חזרה על כך שהחלטות ריבית עתידיות יהיו תלויות בנתונים שיתפרסמו בעתיד (data dependable). באותה החלטה, עדכן ה- ECB את תחזית האינפלציה שלו ל- 2024 והעלה את התחזית ב-0.2% ל-2.5% מ-2.3%. הבנק המרכזי גם העלה את התחזית שלו לאינפלציה ב-2025 מ-2% ל-2.2% ואילו התחזית ל-2026 נותרה ללא שינוי, 1.9%. כך או כך, עם אינפלציה של 2 עד 2.5 אחוזים, הריבית אמורה להתייצב בסופו של דבר סביב 3% עד 3.5% ע"מ לגלם ריבית ריאלית סביב אחוז.

 

  • נתוני מקרו שצפויים להתפרסם השבוע ועשויים להשפיע על כיוון השוק:

בגוש היורו – מחר יפורסם מדד אמון הצרכנים וביום חמישי נתוני היצור התעשייתי לחודש אפריל. ביום שישי יפורסם המאזן המסחרי.  

בגרמניה ובצרפת– ביום רביעי צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה הסופיים עבור מאי בגרמניה וביום שישי יפורסמו נתוני האינפלציה בצרפת עוד בצרפת – ביום שישי יפורסמו נתוני השכר.

בבריטניה – ביום רביעי יפורסמו נתוני הצמיחה, הייצור התעשייתי והמסחרי ומדד השירותים.

 

ישראל

שבוע המסחר בבורסה המקומית ננעל בירידות שערים וסיכם שבוע שלילי. בסיכום שבועי, בלט ת"א90 עם צניחה של כ- 5.2% כאשר בהסתכלות לתוך מרכיבי המדד, היו אלה מניות הקלינטק ותקשורת המידע שמשכו את המדד כולו למטה. המדדים ת"א 35, 125 ירדו ב-1.7% וב- 2.5% בהתאמה. מדד הבנקים נחלש ב- 1.8% ומדד ת"א נדל"ן צנח בכ- 3.3%.

בשוק החוב נרשמה מגמה מעורבת כאשר בחלקו הראשון של השבוע נרשם זינוק חד במחירי אגרות החוב הממשלתיות על רקע דיווח על עסקת חטופים אפשרית וכן בעקבות פרסום על עודף גבייה גדול מהצפי ממיסים. אגרות החוב הממשלתיות הגיבו בירידת תשואות חדה אך התמונה התהפכה במהירות בעקבות הודעה שלילית של חמאס. בסיכום שבועי נותרה מגמה חיובית באג"ח השקליות ומנגד, באפיק הצמוד נרשמה ירידה קלה. שבוע המסחר הנוכחי באגרות החוב הממשלתיות נפתח באדום כאשר האג"ח הארוכות נסחרות בירידות חדות והתשואות חוזרות לטפס (תשואת ה-10 שנים הגנרית שוב מעל 5%).  בשוק המט"ח המקומי השקל נחלש מול הדולר והיורו.

 

נתוני מקרו שפורסמו בשבוע האחרון:

  • יתרות מט"ח של בנק ישראל לחודש מאי 2024 הסתכמו לסך של 210.5 מיליארד $, גידול של כ- 2.4 מיליארד $ לעומת אפריל. רמת היתרות ביחס לתוצר המקומי הגולמי מהווה כ- 41%. יתרות המט"ח הגדולות שבידי ב"י מהוות כרית ביטחון שכן הן עשויות לשמש בעת הצורך לפירעון אג"ח ממשלתיות.

 

  • הצריכה הפרטית בישראל מאטה - מסתמן שקצב ההתאוששות מתמתן לאחר הצמיחה המהירה ברבעון הראשון. באפריל נרשמה ירידה במדדי ערך הרכישות בכרטיסי אשראי ופדיון רשתות השיווק. גם הנתונים היומיים בכרטיסי אשראי למאי מצביעים על מגמה דומה. מנגד, בשבוע שעבר פורסם כי התיירות היוצאת ממשיכה להתאושש ומספר התיירים הישראלים היוצאים לחו"ל עלה ב- 12% בחודש מאי. עם זאת, הנתון עדיין נמוך בהשוואה למי 2023.

 

  • האוצר עדכן את תחזית ההכנסות בתקציב 2024 כלפי מעלה ב- 16.2 מיליארד ש״ח, זאת על רקע גבייה של חמישה חודשים ראשונים והערכה מעודכנת עד סוף השנה. עודף גבייה מהווה חדשות חיוביות עבור שוק האג״ח, ומוריד חשש מחריגה משמעותית מיעד הגירעון השנה (היעד הינו 6.6% בעוד שהגירעון בפועל הינו 7%).

 

  • מכירות ברשתות שיווק – בחודש אפריל ירדו ב- 3.4% לאחר שנתון מרץ עודכן כלפי מעלה מ- 2% ל- 2.3%.

 

  • פחם - בסוף השבוע דווח שמדינת קולומביה החליטה לעצור את יצוא הפחם ממנה לישראל וזאת עד לסיום המלחמה בעזה. קולומביה היא ספקית מרכזית של פחם למשק הישראלי, המשמש עדיין לייצור חשמל, כאשר ההפקה מגז טבעי נתקלת בקשיים.

 

נתוני מקרו שיתפרסמו בשבוע הקרוב:

מחר יפורסם מדד אמון צרכנים ופרוטוקול ישיבת הריבית של בנק ישראל. ביום חמישי יפורסם המאזן מסחרי וביום שישי בשעה 14:00 יפורסם מדד המחירים לצרכן שצפוי לעלות בחצי אחוז במאי ובחישוב שנתי האינפלציה צפוייה לטפס מ- 2.8% ל- 3.2%. (האינפלציה תעלה מאחר ונתון מאי 2023, שיימחק, עמד על 0.2% והנתון החדש שיחליף אותו צפוי להיות 0.5%.)

 

אני מסכים לקבל במייל ובהודעות SMS  דברי פרסומת והצעות שיווקיות מטעם הבנק. לתשומת לבך, לא חלה עליך חובה חוקית למסור את הפרטים הנדרשים והדבר תלוי ברצונך ובהסכמתך. ​הפרטים שתמסור ישמשו לצורך התאמת השירותים שהבנק יוכל להציע לך ולמשלוח דברי פרסומת והצעות שיווקיות מטעם הבנק (בכפוף להסכמתך לעיל). פרטים אלו יוחזקו, כולם או חלקם במאגרי המידע של הבנק.

פרסום זה אינו מהווה המלצה, יעוץ או חוות דעת בנוגע לכדאיות השקעות ואינו יכול לבוא במקום יעוץ השקעות המותאם לנתוניו, צרכיו ומטרותיו של כל אדם ואין להסתמך עליו לצורך ביצוע פעולות על פי האמור בו או כתחליף לייעוץ המותאם לנתוניו, צרכיו ומטרותיו של כל אדם. הבנק אינו מתחייב כי פעולה בהתאם לפרסום ו/או בהסתמך עליו תניב תשואה מסוימת או מינימאלית וייתכן כי השקעה בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסיים המפורטים בפרסומי היחידה, ככל שמפורטים, יכול שתהיה השקעה הכרוכה בסיכונים מיוחדים. הבנק לא יהיה אחראי בכל צורה שהיא לנזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בפרסום זה. הבנק, תאגידים הקשורים לבנק, בעלי מניותיו וחברות בשליטתם עוסקים בין היתר בניהול השקעות. מובהר כי פרסומי היחידה עשויים לכלול התייחסות או סקירות של ניירות ערך, המונפקים על ידי מי מהתאגידים האמורים או ע"י הבנק.