מרכז ההשקעות

סיכום שבוע המסחר האחרון

 

  • אינפלציה נמוכה מהצפוי בארה"ב תמכה במניות ובאג"ח. מנגד, בישראל עלתה האינפלציה והביאה לירידות.

בארה"ב - בסיכום שבועי, מדד S&P500 הוסיף 1.5% וננעל על 5,327.25 נק' (פלוס 11.2% מתחילת השנה) ונאסד"ק כללי עלה 2.1%. באירופה נרשמו בעיקר ירידות כאשר מדד יורוסטוקס 50 איבד 0.4% (פלוס 12.0% מתחילת השנה). גרמניה איבדה 0.4% ובריטניה איבדה 0.2%. במזרח נרשמה מגמה חיובית, בהובלת האנג סנג ההונג קונגי, שזינק 5.5%.  מדד ניקיי היפני עלה 1.5%, כשהין נהנה מהיחלשות הדולר.

בבורסה בת"א נרשמו ירידות שערים כשברקע המשך הלחימה ונתון אינפלציה שהיה גבוה מהצפוי. בסיכום שבועי, מדד ת"א 125 ירד 1.3% (פלוס 5.8% מתחילת השנה), ת"א בנקים איבד 0.9% ות"א נדל"ן, שרגיש במיוחד לריבית גבוהה, צנח השבוע ב- 3.1%.

  • במסחר השבועי במט"ח: הדולר נחלש הדולר נחלש השבוע מול השקל, על רקע היחלשותו בעולם בעקבות נתון האינפלציה ה"רך" בארה"ב. ביום שישי הוא התאושש מעט, אך איבד מול השקל 0.1% בסיכום שבועי וסגר סביב 3.7095 ₪ ל-$. מנגד, היורו שהתחזק ב-0.9% מול הדולר ל-1.087 $ ליורו, התחזק מול השקל ב-0.8% לרמה של 4.033 ₪ ליורו.
  • ארה"ב - מקרו: חדשות טובות מדו"ח האינפלציה החודשי – אחרי 3 חודשים ברציפות, שבהם הפתיע נתון האינפלציה כלפי מעלה, נרשמה סוף סוף התמתנות קלה, כשהאינפלציה השנתית ירדה מ-3.5% ל-3.4% ואינפלציית הליבה השנתית (ללא מזון ואנרגיה) ירדה מ-3.8% ל-3.6%, ירידה ראשונה בחצי השנה האחרונה ושפל של 3 שנים. מדדי המניות בארה"ב עלו, תשואות האג"ח התמתנו וההערכות שהפד עשוי לבצע שתי הפחתות ריבית עד סוף השנה (ככל הנראה בספטמבר ובדצמבר) גברו.
  • עונת הדו"חות מגיעה לישורת האחרונה - 93% מהחברות הכלולות במדד S&P500 כבר פרסמו את תוצאותיהן ועונת הדו"חות בולטת לטובה ותורמת להורדת המכפיל החזוי של מדדי המניות. NVIDIA, כדרכה בקודש, תדווח רק סמוך לגונג (יום ד' לאחר סיום המסחר) כאשר תוצאותיה צפויות להשפיע על מגזר השבבים כולו.
  • מה צפוי השבוע? בארה"ב מדדי מנהלי הרכש בתעשייה ובשירותים, מכירות בתים, פרסום פרוטוקול ישיבת ה-FOMC האחרונה, דו"חות NVIDIA. באירופה יפורסמו מדדי מנהלי הרכש בתעשייה ובשירותים, צמיחה בגרמניה ואינפלציה בבריטניה. בישראל תתפרסם תחזית האינפלציה מהמקורות השונים. ביפן נתוני סחר חוץ ואינפלציה.

 

ארה"ב

  • נתוני אינפלציה "רכים" יחסית ונתוני מקרו נוספים ששידרו חולשה, חיזקו את ההערכות שהפד יוכל להוריד את הריבית לקראת סוף השנה (ואפילו פעמיים). כתוצאה, מדדי הדגל בוול סטריט המשיכו במגמה הירוקה וקבעו השבוע רמות שיא חדשות (S&P500 מעל 5,300 נק' ודאו ג'ונס מעל 40,000 נק'). בסיכום שבועי טיפס מדד דאו ג'ונס ב-1.2%, מדד S&P500 עלה 1.5% ומדד נאסד"ק בלט בעלייה של 2.1%. תשואות האג"ח המשיכו לרדת גם השבוע, ולמרות שעלו ביום שישי, איבדו 4-8 נ"ב בסיכום שבועי.

עונת הדו"חות חיובית מהצפוי והיא תורמת לירידת המכפיל החזוי של מדדי המניות. כ-93% מהחברות במדד S&P500 כבר פרסמו תוצאות והשבוע ממתינים המשקיעים לפרסום תוצאותיה של ענקית השבבים NVIDIA, ביום רביעי, אחרי נעילת המסחר. באותו ערב יתפרסם פרוטוקול ישיבת הריבית האחרונה של הפד, כך שזירות המיקרו והמקרו ירכזו עניין משותף ביום רביעי בערב.

בסוף השבוע הקרוב (ימים שישי-שבת) יתקיים כינוס שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של מדינות ה-G7 בצפון איטליה והמשקיעים ממתינים לבשורות בנוגע לתחזיות ולמדיניות הצפויה, בכלכלות המובילות בעולם.

  • מדיניות מוניטריתנתוני מקרו חלשים יחסית, שפורסמו בשבועות האחרונים ובלימת רצף של נתוני אינפלציה גבוהים מהצפוי, שראינו מתחילת השנה, חיזקו את ההערכות שהבנק הפדרלי יתחיל להוריד את הריבית כבר בחודש ספטמבר הקרוב. המשקיעים מעריכים בהסתברות גבוהה שתי הפחתות ריבית עד סוף השנה (כנראה בספטמבר ובדצמבר) וכ-3 הפחתות נוספות בשנת 2025. ביום רביעי הקרוב נקבל את פרוטוקול ישיבת ה-FOMC האחרונה, שהסתיימה ב-1 במאי וכזכור, שידרה טון יוני, שנתן את האות לירידת התשואות שראינו מאז. תשואות ה-Treasuries הגיעו לפני הישיבה ל-4.70% (10 שנים) ו-5.05% (שנתיים) וירדו מאז בחדות, לכ-4.42% ו-4.82% בהתאמה, כשהתשואה ל-10 שנים ירדה השבוע ב-8 נ"ב והתשואה לשנתיים ירדה ב-4 נ"ב, כך שהפער ביניהן התרחב מעט ל-40 נ"ב (לעומת 36 נ"ב לפני שבוע ו-31 נ"ב בלבד לפני שבועיים).

בשבוע האחרון הדהדו מספר בכירים בפד, כמו מסטר, וויליאמס וברקין, את המסר האחרון של יו"ר הבנק, פאוול, כי נבון יהיה להחזיק את הריבית ברמתה הגבוהה, עד להשגת ראיות משכנעות שהאינפלציה פוחתת. הם הוסיפו שהתקררות האינפלציה מאטה, משום שיש פחות לחץ מחירים כלפי מטה מבעבר, כשמחירי הסחורות ירדו ושרשרת האספקה התייעלה. פאוול עצמו השתתף השבוע בכנס באמסטרדם ואמר, ששכר הדירה הוא הרכיב שמעכב את הפחתות הריבית. משקלו במדד גבוה (כשליש) הוא במגמת עלייה מתמשכת (יותר מ-5% בשנה האחרונה) וסעיף "שירותי הדיור בבעלות הדיירים" (בעל דירה, שגר בדירה בבעלותו, נוקב בשכר דירה תיאורטי שהיה גובה אם היה משכיר את הדירה) הוא חידה בעיניו. זאת, מאחר שסעיף זה גבוה משמעותית בשנתיים האחרונות משכ"ד שנגבה בפועל משוכרים. זו לדבריו, אחת הסיבות לכך שהפד מעדיף את מדד PCE, שמודד הוצאות בפועל ונותן תשומת לב למדד ה-SuperCore, שמראה את אינפלציית השירותים, לא רכיב הדיור.

ההסתברות להורדת ריבית קרובה עולה מעט אחרי נתון האינפלציה, כפי שמשתקף מהחוזים על הריבית: 

על פי ההימורים של סוחרי ה-SWAPS בארה"ב, ההסתברות המצטברת להפחתת ריבית עד 18 בספטמבר עלתה בשבוע האחרון מ-76% ל-82%. בנובמבר ההסתברות המצטברת עלתה מ-110% ל-116%, כלומר, אם הריבית לא תרד בספטמבר, אזי, הפחתת ריבית בנובמבר מתומחרת במלואה! בנוסף, בישיבת האחרונה של השנה, ב-18 בדצמבר, יש הסתברות של 76% להפחתת ריבית נוספת (גם אם הפד הפחית את הריבית באחת מהישיבות הקודמות), לעומת 61% בשבוע שעבר. לסיכום, השוק צופה הפחתת ריבית בספטמבר או בנובמבר וההסתברות גבוהה למדי להפחתה שנייה ב-18 בדצמבר.

החוזים על הריבית מנבאים כרגע הפחתה מצטברת של 44 נ"ב במהלך שנת 2024 (כמעט שתי הפחתות ריבית), לעומת 40 נ"ב לפני שבוע.   

בסוף השבוע הקרוב יתקיים כינוס של שרי האוצר והבנקאים המרכזיים של מדינות ה-G7, בסטרסה שבצפון איטליה ויהיה מעניין לעקוב אחר התחזיות וצעדי המדיניות של כלכלות מובילות בעולם.

השבוע צפוי שטף נאומים וראיונות של בכירים בפד, נציין במיוחד את סגנו של פאוול, פיליפ ג'פרסון (יום שני ב-17:30) וחבר מועצת הנגידים, כריס וולר (יום שלישי ב-16:00), שצפויים לדבר על התחזיות הכלכליות והמדיניות המוניטרית.

 

  • נתוני מקרו שפורסמו בשבוע החולף בראש ובראשונה האינפלציה – מדד המחירים לצרכן עלה באפריל ב-0.3% (צפי 0.4%). מדד הליבה עלה באפריל ב-0.3%, כצפוי. האינפלציה השנתית ירדה מ-3.5% ל-3.4% (כצפוי) ואינפלציית הליבה השנתית ירדה מ-3.8% ל-3.6% (כצפוי), ירידה ראשונה זה 6 חודשים ושפל של 3 שנים. מדד ה"סופר ליבה" (שירותים ללא רכיבי הדיור) עלה באפריל ב-0.42% (לעומת 0.65% במארס) וברמה שנתית הוא טיפס מ-4.80% ל-4.91%, מה שמוכיח ששוק העבודה עדיין תורם לאינפלציה הדביקה.

מדד המחירים ליצרן (PPI) עלה באפריל ב-0.5%, מעל צפי ל-0.3%, אך נתון מארס עודכן כלפי מטה מ-0.2%+ ל-0.1%- וברמה השנתית ה-PPI עלה ב-2.2%, כצפוי. העדכון מיתן את השפעת הנתון הטרי הגבוה.

המכירות הקמעונאיות נותרו באפריל לל"ש, בניגוד לצפי שיעלו 0.4% ולזינוק של 0.6% במארס. המכירות ללא כלי רכב עלו 0.2%, כצפוי והמחישו את הירידה החדה ברכישות כלי רכב (שמחירם ירד באפריל). הייצור התעשייתי נותר לל"ש באפריל (צפי 0.1%+). ניצול כושר הייצור ירד באפריל מ-78.5% ל-78.4%. השכר הריאלי השעתי והשבועי עלו באפריל ב-0.5% לעומת 0.6% במארס. מדד בטחון הנדל"ן ירד במאי מ-51 ל-45 נק' (צפי 50). היתרי הבנייה פחתו באפריל ב-3.0%, בניגוד לצפי שיגדלו ב-0.9%. התחלות הבנייה גדלו באפריל ב-5.7%, פחות מצפי ל-7.6%. נתון מארס עודכן מירידה של 14.7% ל-16.8%-. מדד אמפייר סטייט ירד מ-14.3- ל-15.6- נק' (צפי 10.0-). מדד אופטימיות העסקים הקטנים עלה באפריל מ-88.5 ל-89.7 נק' (צפי 88.2 נק'). מחירי היבוא והיצוא עלו יותר מהצפוי. מדד האינדיקטורים הכלכליים המובילים (מדד צופה פני עתיד, שמורכב מ-10 פרמטרים, שאמורים לנבא צמיחה עתידית, בשני הרבעונים הקרובים) ירד באפריל ב-0.6%, לעומת צפי ל-0.3%- וירידה של 0.3% במארס.  

לסיכום, עוד שבוע של נתונים חלשים, שבשילוב עם נתון אינפלציה "רך יחסית", מחזק את ההערכות שהבנק הפדרלי יוריד את הריבית פעמיים עד סוף השנה. 

 

  • עונת הדו"חות הגיעה לישורת האחרונה. 466 חברות (יותר מ-93%) ממדד S&P500 כבר פרסמו תוצאות, כש-70% עמדו או הכו את תחזית המכירות (ב-1.0% בממוצע) ו-83% מהן הכו את תחזית הרווח (ב-8.5% בממוצע). בנוסף, 65% מהחברות שפרסמו צמחו בשורת ההכנסות (ב-3.7% בממוצע) ו-67% מהן צמחו בשורת הרווח (ב-5.3% בממוצע). מדובר בתוצאות חזקות ביחס לרבעונים קודמים, שצפויות להוריד את המכפיל הגבוה של המדד.

המשקיעים ממתינים בדריכות לפרסום תוצאותיה של NVIDIA, ביום רביעי, לאחר תום המסחר. תוצאות אלה צפויות להשפיע באופן משמעותי על מניות השבבים בכלל.

חברות נוספות שצפויות לפרסם השבוע הן הקמעונאיות Macy's, TARGET ודולר טרי, בעקבות וולמארט, שפרסמה תוצאות חזקות בשבוע החולף. עוד ידווחו פאלו אלטו, מדטרוניק, ראלף לורן וצים.

 

  • מה צפוי להשפיע על שבוע המסחר הקרובביום רביעי בשעה 21:00 יתפרסם פרוטוקול ישיבת ה-FOMC האחרונה, שהתקיימה ב-30.4 עד 1.5. כעבור שעתיים, נקבל את הדו"חות של NVIDIA, שמעוררים עניין רב ועשויים לסמן את הדרך למניות ה-AI. 

השבוע צפוי שטף נאומים וראיונות של בכירי הפד וכל סטייה מהדהוד המסרים האחרונים (הריבית הגבוהה תוחזק לזמן ממושך והפחתת ריבית תבוא בחשבון לקראת סוף השנה, בהתאם לנתונים) עשויה להשפיע על התשואות.

נתוני מקרו שיפורסמו השבוע: מכירות בתים קיימים, מכירות בתים חדשים, מדדי הפעילות של פילדלפיה, שיקגו וקנזס, מדדי מנהלי הרכש בתעשייה ובשירותים של S&P Global, הזמנות מוצרים בני קיימא, תביעות אבטלה חדשות ומתמשכות (שבועי), סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן (כולל תחזית האינפלציה של הצרכנים לשנה ול-5-10 שנים).

 

אירופה

בסיכום שבוע המסחר, מדדי המניות המובילים אומנם ירדו מעט, אך במהלך השבוע חלקם הגיעו ושברו את שיא כל הזמנים וביניהם מדד יורוסטוקס 600 ומדד FTSE100 הבריטי. בסיכום שבועי, המדדים יורוסטוקס 50 ודאקס ירדו כ- 0.4%, מדד קאק הצרפתי השיל 0.6% מערכו ואילו מדד המניות הבריטי הסתפק בירידה קלה בשיעור של 0.2%. עם זאת, מתחילת השנה המדדים מציגים ביצועים טובים בהובלת מדד יורוסטוקס 50 שזינק בכ- 12% ומייד אחריו, מדד דאקס שהציג עליה של כ- 11.7%. המדדים קאק ו – FTSE100 עלו 8.3% ו- 8.9% בהתאמה.

בשבועיים האחרונים (מאז הסקירה הקודמת) באפיק החוב נרשמה מגמה מעורבת בין המדינות השונות. בעוד אגרות החוב בגרמניה ובצרפת ירדו והתשואות עלו, בבריטניה נרשמה מגמה הפוכה. תשואת האג"ח ל- 10 שנים של ממשלת גרמניה עלתה מרמה של 2.49% לרמה של 2.51% ותשואת האג"ח של ממשלת צרפת במח"מ דומה עלתה מ- 2.97% לכ- 2.99%. מנגד, תשואת האג"ח של ממשלת בריטניה התנהגה בכיוון ההפוך והיא ירדה בחדות מרמה של  4.22% ל- 4.12%, לאחר שהבנק המרכזי של הממלכה רמז לאחר החלטת הריבית האחרונה, שהשוק אינו צופה מדיניות מרחיבה מספיק והעלה את ההסתברות להפחתת ריבית בפגישתו הבאה ב- 20.6.24.

  • האם הריבית באירופה תרד לפני ארה"ב? בסוף השבוע אמרה כריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי של אירופה, שה – ECB מוכן להוריד ריבית אפילו ביוני, גם אם נתוני האינפלציה בארה"ב יפתיעו כלפי מעלה ויגרמו לספקות לגבי מתי, אם בכלל, הבנק הפדרלי יתחיל להוריד את הריבית. האינפלציה בארה"ב הפתיעה כלפי מטה ובהסתכלות על החוזים על הריבית באירופה, הסבירות כעת עומדת על כ- 96% שהריבית תרד ברבע אחוז בפגישה הבאה של הבנק המרכזי ב- 6.6.24. נתוני האינפלציה בגוש היורו מחזקים את הערכות אלו לאחר שבשבוע שעבר פורסם שהאינפלציה השנתית בצרפת ובגרמניה עמדה על 2.2% ואילו האינפלציה בכל הגוש על 2.4%, מה שמאפשר לבכירי הבנק לתמוך בהורדת הריבית.

 

  • GRANOLAזה רק ביוגורט?  בנק ההשקעות גולדמן זקס טבע בשנת 2020 את המונח GRANOLAS, ראשי תיבות של 11 החברות המובילות במדד יורוסטוקס600, בדומה ל- "7 המופלאות" (Magnificent Seven) הנסחרות במדד S&P500. החברות הן גלאסקו סמית קליין (GSK), רוש, ASML, נסטלה, נובו נורדיסק, נוברטיס, לוריאל,  LVMH   אסטרה זניקה, סאפ וסאנופי. שווי השוק של מניות אלו הוא כ–25% משווי מדד יורוסטוקס600 (לעומת 7 המופלאות המהוות כ- 28% משווי מדד S&P500). בניגוד לשבע המופלאות, שכולן ממגזר הטכנולוגיה, ב–GRANOLAS  יש שתי מניות טכנולוגיה בלבד: ASML , שהיא יצרנית מכונות לייצור שבבים, ו- SAP, חברת התוכנה הגרמנית. היתר הן חברות בתחום הפארמה ומוצרי היוקרה. הבדל נוסף בין שבע המופלאות לגרנולאס הוא שהחברות האירופיות יותר "בינלאומיות", כ–60% מהמכירות שלהן הן מחוץ לאירופה, בעוד חברות אמריקאיות מכוונות יותר לצרכן המקומי.

 

  • מלחמת רוסיה אוקראינה – הרבה זמן לא התייחסנו או כתבנו על הנושא שמלווה את יבשת אירופה בשנתיים האחרונות, אך ניכר שהשפעות המלחמה על גבולה המזרחי של היבשת באות לידי ביטוח בהתחמשותן של מדינות היבשת. בשבועות האחרונים החלו החיילים הרוסים להראות עליונות משמעותית בשדה הקרב - וזאת בכל החזיתות. עם זאת לאחרונה אישר הקונגרס האמריקאי את חבילת הסיוע בסך של 61 מיליארד דולר לאוקראינה והצפי שמשלוחי הנשק האמריקאי יאפשרו לאוקראינה לחזור ולהדוף את הכוח הרוסי. ולמרות זאת, מדינות באירופה חוששות מעימות ישיר מול רוסיה והן מגדילות את תקציב הביטחון שלהן. לאחרונה דווח שגרמניה הגדילה את תקציב הביטחון שלה וקיים שיח על גיוס חובה. תקציב הביטחון עומד כעת על כ- 60 מיליארד יורו והקנצלר שולץ הודיע שייתכן שיגדל בעוד כ- 7 מיליארד. גם מדינות נוספות במזרח אירופה הגדילו משמעותית את תקציב הביטחון והבולטת בהן היא פולין. בשנתיים האחרונות חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדים, מהלך שהקפיץ אותה לראש דירוג ההוצאה הביטחונית כחלק מהתמ"ג של כל החברות בארגון נאט"ו, כולל אפילו ארה"ב. לא פחות מ־4% מהתמ"ג הפולני מוקדשים כעת להתעצמות צבאית. בתוך עשור פולין כמעט שילשה את הוצאותיה הצבאיות.
  • אילו נתוני מקרו צפויים להתפרסם השבוע – ביום חמישי יפורסמו ברחבי היבשת נתוני מדדי מנהלי הרכש של HCOB בשירותים, בייצור והמדד המשולב. כמו כן, יפורסמו נתונים נוספים:

בגוש היורו החשבון השוטף והמאזן המסחרי יפורסמו ביום שלישי ומדד אמון הצרכנים ביום חמישי.

בגרמניה – מדד המחירים ליצרן יפורסם ביום שלישי וביום רביעי יפורסמו נתוני הצמיחה הסופיים לרבעון הראשון וכן נתוני הצריכה הפרטית וההוצאה הממשלתית.

בצרפת – ביום חמישי יפורסמו מדדי אמון בעסקים ובייצור . ובבריטניה  - ביום רביעי יפורסמו נתוני האינפלציה (צפי לעלייה של 0.1% וירידה בקצב עליית המחירים השנתי מ- 3.2% ל- 2.1%). ביום חמישי יפורסמו נתוני מדד המחירים ליצרן ומדד מחירי הבתים.

 

ישראל

שבוע המסחר המקוצר בבורסה המקומית הסתיים בירידות שערים על רקע ההסלמה הביטחונית והאצת האינפלציה.  בסיכום שבועי, מדדי הדגל ת"א 35, 125 ו-90 איבדו 1%, 1.3% ו-2.2% בהתאמה.  מבין המדדים הענפיים בלט לשלילה מדד הבניה שצנח בכ-4.5%.  מדד הנדל"ן איבד 3.1% ומדד הבנקים נסוג ב-0.9%.

בשוק החוב נרשמה מגמה מעורבת, ובשוק המט"ח המקומי השקל התחזק מעט מול הדולר, אך נחלש מול היורו.

 

 

בשבוע האחרון פורסמו מספר נתוני מקרו חשובים אשר חלקם עשוי לסייע ולהשפיע על החלטת הריבית בשבוע הבא (27.5.2024). להערכתנו, האצת האינפלציה, לצד התאוששות המשק הישראלי ברבעון הראשון, יסייעו לנגיד בהחלטה להותיר את הריבית על כנה בהחלטת הריבית בשבוע הבא.

  • האינפלציה שבה להרים ראש (נתון שעשוי לעכב הורדת ריבית)– מדד המחירים לצרכן זינק באפריל ב-0.8% (צפי 0.6%) עקב זינוק של 19% במחירי הטיסות, והאינפלציה השנתית עלתה מ-2.7% ל-2.8%, בניגוד לצפי שתרד ל-2.5%. מחירי התחבורה, ההלבשה והבידור בלטו בעלייה וסעיף הדיור, שעלה 0.6% בלט בתרומה למדד כשמחירי השכירות עלו בכ-2.3%. מנגד, מחירי ירקות ופירות ומחירי הריהוט ירדו. אינפלציית הליבה, למעט מעורבות ממשלתית, התמתנה ל-2.1% מ-2.2%, כלומר במרכז יעד האינפלציה.

גורמים נוספים התומכים בהאצת האינפלציה במבט קדימה, ואשר עשויים להוביל להותרת הריבית על כנה:

  • שוק העבודה ההדוק המאופיין במחסור גובר בעובדים (ולא רק בענף הבניה), לצד שיעור אבטלה נמוך.
  • השכר שנמצא במגמת עליה, בין היתר בשל העלאת שכר המינימום
  • מסתמנת מדיניות פיסקלית מרחיבה
  • צפי להאצה במחירי השכירות בשל ביקוש גדל מצד המפונים ומחסור בעובדים בענף הבניה.
  • מחירי הטיסות צפויים להמשיך לטפס
  • מחירי ההובלה מאסיה שבו לעלות לאחר תקופה של ירידות מחירים.

 

  • התאוששות בצמיחה (נתון שעשוי לעכב הורדת ריבית)– ברבעון הראשון של שנת 2024 נרשמה צמיחה של 14.1% בחישוב שנתי, לאחר התכווצות של 21.7% ברבעון הרביעי של 2023. עם זאת, רמת הפעילות ברבעון האחרון נמוכה מזו של הרבעון השלישי ערב המלחמה ומהרמה הפוטנציאלית אלמלא המלחמה (בהנחת פוטנציאל צמיחה שנתי של 3.5%). ניכרת ירידה במרבית פעילויות המשק ברבעון האחרון לעומת הרבעון ערב המלחמה, בעיקר על רקע החולשה בענף הבניה בעוד שהצריכה הפרטית השתקמה טוב יותר מרכיבי התמ"ג האחרים והצריכה הציבורית עלתה בחדות על רקע הזינוק בצריכה הביטחונית.

 

 

נתוני מקרו שפורסמו בשבוע האחרון:

  • הגירעון התקציבי המצטבר שנה אחורה טיפס ל-7% תוצר באפריל מ- 6.2% במארס, אולם בהתחשב בדחיית גביית המיסים בגלל החגים למעשה עלה ב-6.7%.
  • הגירעון המסחרי הצטמצם באפריל ל- 2.4 מיליארד$ לעומת נתון מארס שעודכן כלפי מעלה מכ- 2.4 מיליארד$ לכ- 2.6 מיליארד$.
  • המכירות ברשתות השיווק עלו במארס ב-2%, ונתון פברואר תוקנן כלפי מעלה לירידה של 1.3%, לעומת ירידה של 2.1%, הנתון המקורי.
  • חשיפת המוסדיים למט"ח ולנכסים זרים עלתה במארס לשיא של 21.7% ו-41.9% בהתאמה.

 

נתוני מקרו שיתפרסמו בשבוע הקרוב: תחזית האינפלציה של המקורות השונים (יום שלישי).

 

 

שווקים נוספים

שבוע המסחר במזרח ננעל בעליות שערים במרבית המדדים העיקריים. בסיכום שבועי, בלט לחיוב מדד המניות בהונג קונג שזינק ב- 3.1% (14.7% מתחילת השנה). המדדים ניקיי 225 וניפטי עלו ב- 1.5% ו-1.9% בהתאמה. באוסטרליה מדד המניות הוסיף כ - 0.8% ומדד CSI300  הנסחר בסין הסתפק בעלייה שבועית בשיעור של כ- 0.3%. מנגד, מדד קוספי  בדרום קוריאה נחלש ב-0.1%.  

 

  • סין – מלחמת הסחר- הנשיא ביידן מרחיב את מלחמת הסחר ומעלה מכסים על שבבים, מחצבים קריטיים ומכוניות חשמליות מסין, בניסיון לחזק את הייצור האמריקאי בתעשיות קריטיות. חלק מהמכסים יוכפלו, ואחרים כמו עבור מכוניות חשמליות יגדלו פי 4 ל-102.5%. השינויים צפויים להשפיע על כ-18 מיליארד $ ביבוא השנתי הנוכחי (בארה"ב).

משבר הנדל"ן – הממשל הסיני חשף את התוכנית הנרחבת ביותר עד כה לחילוץ מגזר הנדל"ן החבוט. במסגרת התוכנית ממשלות מקומיות יקנו מיליוני בתים ויסבו אותם לדיור בר השגה. בנוסף, הבנק המרכזי של סין ביטל בפועל את ריבית המשכנתא המינימלית וקיצץ את ההון הראשוני הנדרש כמקדמה למשכנתא. עפ"י פרסומים, חברות מקומיות בבעלות המדינה יתבקשו לסייע ברכישת מיליוני בתים שלא נמכרו מיזמים במצוקה ברחבי המדינה, בהנחות גבוהות ובאמצעות הלוואות שיינתנו ע"י בנקים ממלכתיים. 

 

נתוני מקרו:

יפן – מדד מחירי היצרנים עלה בשנה האחרונה מעל הצפי. גם נתון חודש קודם עודכן כלפי מעלה. התוצר התכווץ ברבעון 1 ב-0.5% לעומת הרבעון הקודם (צפי: 0.3%-) ובשנה האחרונה נרשמה צמיחה שלילית של 2.0% (צפי: 1.2%-). הייצור התעשייתי עלה במארס 4.4% (עודכן מ-3.8%+).

הודו – האינפלציה בשנה האחרונה ירדה מ-4.85% ל-4.83%, מעל הצפי. היבוא בשנה האחרונה זינק ב-10.3% לעומת ירידה של 6% חודש קודם. היצוא עלה ב-1.1% לעומת ירידה של 0.7%. כתוצאה מכך חל זינוק בגירעון במאזן הסחר.  

סין - הייצור התעשייתי עלה מעבר לצפי והחודש הקודם, הן ברמה החודשית והן ברמה השנתית, אולם במכירות הקמעונאיות נרשמה חולשה. בשוק הנדל"ן נמשכת החולשה, שניכרת בירידה בהשקעות בנכסי נדל"ן ובמכירות נכסים למגורים. ריבית ההלוואות לשנה נותרה ללא שינוי ברמה של 2.5%.

 

נתוני מקרו חשובים שצפויים להתפרסם בשבוע הקרוב:

יפן  - נתוני סחר חוץ ומאזן הסחר. אינפלציה (יום שישי).

סין  - ריבית פריים הלוואות לשנה ו-5 שנים. העברות תשלומים בסוויפט.

הודו – PMI ייצור, שירותים ומשולב. .

 

 

שוק הסחורות והמטבעות

  • מחיר נפט טקסס מתוק (WTI) – מחיר החבית טיפס ב- 2.3% בשבוע המסחר האחרון ל- 80.1$ על רקע תמריצים כלכליים נוספים בסין, יבואנית הנפט הגדולה בעולם. בה בעת, נתוני האינפלציה הנמוכים שפורסמו השבוע בארה"ב, חזקו את ההערכות להורדת ריבית השנה, אשר תסייע בהמרצת הכלכלה הגדולה בעולם, ואת הביקוש לאנרגיה.

 

  • בשוק המט"ח - דולר/שקל ודולר/סל המטבעות (DXY) - בשבוע שחלף, הדולר נחלש ב-0.8% מול סל המטבעות (התחזקות של 3.1% מתחילת השנה), על רקע התמתנות האינפלציה בארה"ב, לצד נתונים כלכליים המעידים על חולשת הכלכלה שעשויה להוביל להורדת ריבית קרובה. בשוק המקומי, הוא נחלש ב- 0.1% מול השקל (יציג בשישי 3.716 ₪ לדולר), על רקע נתוני האינפלציה שהפתיעו כלפי מעלה. מנגד, היורו התחזק מול השקל בשיעור של כ-0.5% לשער של 4.032 ₪ ליורו.

 

  • שוק המתכות רותח- הזהב, הכסף, הנחוש והניקל רשמו השבוע עליות חדות ושברו שיאים היסטוריים. מחיר הכסף זינק לשיא של 11 שנים, והזהב התקרב לשיא ההיסטורי שרשם באפריל. הביקוש והעניין במתכות היקרות והתעשייתיות מושפעים משילוב של תנאים מקרו כלכליים ומירידה בהיצע בכמה שווקים פיזיים. בשישי האחרון זינקו מחירי הניקל בקרוב ל-8% על רקע הפגנות אלימות בניו קלדוניה, הספקית השלישית בעולם. גם מחירי הנחושת זינקו והתקרבו לשיא ההיסטורי של 10,845 $ לטונה, בצל הזינוק בשוק העולמי בעקבות "שורט סקוויז" (מצב בו עלייה חדה במחירים מאלצת שורטיסטים לרכוש פוזיציות, בד"כ מפסידות, מה שעשוי להזניק את החוזים גבוה יותר) בבורסת COMEX למתכות. בסיכום שבועי, הזהב עלה ב-2.3% למחיר של 2,415.2$ לאונקיית זהב על רקע היחלשות הדולר וצייות כי הבנק הפדרלי יתחיל להוריד את הריבית בארה"ב בהחלטות הקרובות.

 

אני מסכים לקבל במייל ובהודעות SMS  דברי פרסומת והצעות שיווקיות מטעם הבנק. לתשומת לבך, לא חלה עליך חובה חוקית למסור את הפרטים הנדרשים והדבר תלוי ברצונך ובהסכמתך. ​הפרטים שתמסור ישמשו לצורך התאמת השירותים שהבנק יוכל להציע לך ולמשלוח דברי פרסומת והצעות שיווקיות מטעם הבנק (בכפוף להסכמתך לעיל). פרטים אלו יוחזקו, כולם או חלקם במאגרי המידע של הבנק.

פרסום זה אינו מהווה המלצה, יעוץ או חוות דעת בנוגע לכדאיות השקעות ואינו יכול לבוא במקום יעוץ השקעות המותאם לנתוניו, צרכיו ומטרותיו של כל אדם ואין להסתמך עליו לצורך ביצוע פעולות על פי האמור בו או כתחליף לייעוץ המותאם לנתוניו, צרכיו ומטרותיו של כל אדם. הבנק אינו מתחייב כי פעולה בהתאם לפרסום ו/או בהסתמך עליו תניב תשואה מסוימת או מינימאלית וייתכן כי השקעה בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסיים המפורטים בפרסומי היחידה, ככל שמפורטים, יכול שתהיה השקעה הכרוכה בסיכונים מיוחדים. הבנק לא יהיה אחראי בכל צורה שהיא לנזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בפרסום זה. הבנק, תאגידים הקשורים לבנק, בעלי מניותיו וחברות בשליטתם עוסקים בין היתר בניהול השקעות. מובהר כי פרסומי היחידה עשויים לכלול התייחסות או סקירות של ניירות ערך, המונפקים על ידי מי מהתאגידים האמורים או ע"י הבנק.