מרכז ההשקעות

בנק הבינלאומי ועובדיו מחזקים את תושבי מדינת ישראל, חיילי צה"ל וכוחות הביטחון. חזקו ואמצו!

סיכום שבוע המסחר האחרון

נקודות עיקריות

 

  • שבוע נוסף של ירידות שערים ברוב בורסות העולם.

בארה"ב - בסיכום שבועי, מדד S&P500 איבד יותר מ-3% וננעל על 4,967.2 נק' (פלוס 4.1% מתחילת השנה) והמדדים נאסד"ק כללי ונאסד"ק 100 איבדו השבוע 5.5% ו-5.4% בהתאמה. גם באירופה נרשמו בעיקר ירידות כאשר מדד יורוסטוקס 50 איבד 0.75% (פלוס 8.8% מתחילת השנה). במזרח נרשמה מגמה מעורבת - מדד ניקיי היפני צנח 6.2%, סין טיפסה קרוב ל-2% והודו ננעלה ביציבות.

בבורסה בת"א נרשמו ירידות על רקע המתיחות הביטחונית והירידות בעולם - בסיכום שבועי, מדד ת"א 125 איבד 1.1% (פלוס 2.5% מתחילת השנה), ת"א בנקים השיל 1.5% ות"א נדל"ן ננעל ביציבות.

  • במסחר השבועי במט"ח: פיחות בשקל הדולר התחזק השבוע ב- 0.7% מול השקל (דולר יציג בשישי 3.783 ₪) והיורו התחזק 0.4% מול השקל (יורו יציג עמד על 4.028 ₪). ברחבי העולם הדולר התחזק רק כ-0.1% ביחס לסל המטבעות.
  • ישראל – מתיחות ביטחונית לצד מציאות כלכלית מאתגרת - התקפת מערכות הגנה אווירית במרכז אירן שמיוחסת לישראל, הניבה את המצופה: הרתעה לצד שקט, במטרה להתמקד בזירות הלחימה האחרות. גם הזירה הכלכלית מאותגרת לאחר שחב' הדירוג S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל מAA- לA+ עם תחזית שלילית. לפי כלכלני S&P, התוצר הישראלי יצמח בשנת 2024 ב-0.5% בלבד.
  • ארה"ב – חשש מפני מלחמה אזורית ובמקביל, הסתברות פוחתת להורדת ריבית קרובה העיבו על שוקי המניות והאג"ח, שהניבו שבוע אדום שלישי ברציפות ועליית תשואות רוחבית.
  • מה צפוי השבוע? בארה"ב ביום חמישי יתקבל נתון הצמיחה ברבעון הראשון (קריאה ראשונה) וביום שישי ה- PCE Core, מדד האינפלציה המועדף ע"י הפד. במקביל, עונת הדו"חות עולה הילוך והשבוע צפויות להתפרסם תוצאותיהן של ענקיות הטכנולוגיה מטא, אלפאבית, מיקרוסופט, אינטל, IBM וחברות ענק נוספות כמו GE, טסלה, ויזה, בואינג, פורד, מרק, אמריקן איירליינס, שברון, אקסון מוביל וקולגייט פלמוליב.

באירופה יתפרסמו מדדי מנהלי הרכש וכן דיווחים מעונת הדוחות, בין היתר של SAP, ENI, BNP Paribas, אסטר הזנקה, BASF, Sanofi, ברקליס איירבאס וחברת האנרגיה טוטאל. 

בישראל לא צפויים פרסומי מאקרו בשל החג והפעילים יעקבו אחר ההתפתחויות במישור הביטחוני והפוליטי.

 

ארה"ב

  • שבוע אדום שלישי ברציפות בוול סטריט, משהו שלא פגשנו מאז סוף ספטמבר, כשבנוסף, המדדים נאסד"ק ו-S&P500 רשמו 6 ימי מסחר שליליים ברצף, שיא שלילי של כשנה וחצי. בסיכום שבועי, מדד S&P500, שנעל את השבוע מתחת לרף 5,000 הנקודות, לראשונה זה חודשיים, איבד 3.1% ואילו המדדים נאסד"ק 100 ונאסד"ק כללי צנחו ב-5.4% ו-5.5% בהתאמה.

"מדד הפחד", VIX, זינק השבוע מרמה של 17% לכ-19%, כשבדרך הוא נוגע בשיא של חצי שנה, כ-21%.

חששות להסלמת המתיחות בין ישראל לאיראן למלחמה אזורית הניעו משקיעים לעבר "נכסי מקלט", כשמחיר הזהב רושם שיא היסטורי, מעל 2,400 $ לאונקיה וביקוש ל-Treasuries בולם את עליית התשואות. גם כך, רשמו התשואות שבוע ירוק רביעי ברציפות, שיא בן חצי שנה של התשואה ל-10 שנים, שזינקה בחודש האחרון ב-42 נ"ב ובשבוע החולף ב-10 נ"ב.

בהיבט הכלכלי של השבוע, ניכרת דריכות המשקיעים לקראת פרסום דו"חות של מספר ענקיות טכנולוגיה במהלך השבוע הקרוב. על פי ההערכות, מצפים האנליסטים, מעבר לתוצאות חזקות ברבעון המדווח, גם לתחזיות צמיחה מרשימות בהמשך, שיצדיקו את המכפילים הגבוהים. החשש הוא שתחזית מאכזבת תוביל ל"הענשת" המניה, כפי שקרה בסוף השבוע לנטפליקס. התבטאות ניצית של יו"ר הפד, פאוול ביום שלישי ושל בכיר נוסף בסוף השבוע, תרמו גם הן לסנטימנט השלילי וכרגע חוזי ה-Swap מתמחרים קצת יותר מהפחתת ריבית אחת עד סוף השנה.

 

  • מדיניות מוניטרית – התבטאויות ניציות במיוחד של בכירי הבנק הפדרלי, השבוע, חיזקו את ההערכות שהבנק יתקשה להתחיל בהורדות ריבית בחודשים הקרובים. נדגיש שמשקלם של הדברים גובר, בהתחשב ב"דממת האלחוט" שבכירי הפד גוזרים על עצמם בעשרת הימים שלפני ישיבת ה- FOMC, כך שלא צפויות התבטאויות נוספות לפני הישיבה הקרובה, שתתחיל ב-30 באפריל ותסתיים ב-1 במאי (יום ד'), עם הודעת הריבית. יו"ר הפד, פאוול, אמר ביום שלישי האחרון שנתוני האינפלציה האחרונים גורמים לכך שיחלוף זמן רב יותר עד שהבנק יגיע לביטחון שיאפשר לו להפחית את הריבית. "יהיה נכון לתת למדיניות המצמצמת זמן נוסף לפעול ולנתונים המתפתחים להדריך אותנו". סגנו של פאוול, פיליפ ג'פרסון, אמר באותו ערב, שייתכן שהריבית בארה"ב תצטרך להישאר ברמתה הגבוהה לזמן ממושך יותר, אם האינפלציה תמשיך להיות עקשנית. ביום חמישי אמר נגיד שלוחת הפד בניו יורק, ג'ון וויליאמס, כי העלאת ריבית בארה"ב אינה נמצאת בתחזית הבסיסית, אולם היא אפשרית אם יהיה בה צורך. כל אלה הביאו לכך שתשואות האג"ח המשיכו לטפס גם השבוע, כשבמקביל, ההסתברות להורדת ריבית קרובה פוחתת, כפי שמשתקף מהחוזים על הריבית. 

תשואות ה-Treasuries, זינקו השבוע ב-9-10 נ"ב, כשהמתיחות הגיאופוליטית ונהירת משקיעים לנכסי מקלט, תורמים למסחר תנודתי. בסיכום שבועי, התשואה ל-10 שנים עלתה 10 נ"ב ל-4.621% ואילו התשואה לשנתיים טיפסה ב-9 נ"ב לרמה של כמעט 5%. שיפוע העקום ההפוך (בין שנתיים ל-10) נותר יציב, סביב כ-37 נ"ב.

ההימורים של סוחרי ה-SWAPS בארה"ב המשיכו את המגמה שראינו בשבועות הקודמים, של דחיית הציפיות להפחתת ריבית בארה"ב. ההסתברות להפחתת ריבית ב-12 ביוני, צנחה מכ-26% בשבוע שעבר ל-16%, כשההסתברות המצטברת עד אותה ישיבה פוחתת מ-30% ל-19%, כלומר הפחתת ריבית כבר ביוני נמחקה מהמפה. לגבי הישיבה ב-31 ביולי, ההסתברות המצטברת עד אז (כולל) ירדה מכ-65% ל-48% וגם היא מתחילה לארוז. ההסתברות המצטברת להפחתת ריבית עד 18 בספטמבר צנחה מ-113% ל-88%, כלומר, בשבוע שעבר ההפחתה תומחרה במלואה וכרגע, גם הודאות לגביה מתחילה להתכרסם. לסיכום, השוק צופה הפחתת ריבית בספטמבר או בנובמבר וההסתברות להפחתה שנייה, אם בכלל, עומדת בסימן שאלה גדול, כשהיא מתקרבת ל-55%. 

החוזים על הריבית מנבאים כרגע הפחתה מצטברת של 39 נ"ב בלבד במהלך שנת 2024 (בקושי הפחתה וחצי), לעומת 46 נ"ב  (קרוב ל-2 הפחתות) שראינו לפני שבוע.

"הספר הבז'" שפורסם השבוע מלמד שהצמיחה מאטה מאז שלהי פברואר ושעסקים מתקשים להתמודד הן עם גידול בעלויות והן עם קושי לגלגל אותו לצרכנים, מה שעשוי לנגוס בשולי הרווח. מדובר במצב שבכירי הבנק יצטרכו להתמודד איתו בישיבת המדיניות הקרובה.

ציפיות השוק כרגע נמוכות מתחזית הפד (מישיבתו האחרונה) ל-3 הורדות ריבית השנה אולם ההתבטאויות של בכירי הבנק השבוע מעידות, שגם הם מאמצים עמדה ניצית יותר, לנוכח הנתונים האחרונים. ישיבת הפד בשבוע הבא לא תכלול תחזיות רבעוניות, אולם היא בהחלט יכולה ללמד על שינוי מגמה, כאמור.

 

  • נתוני מקרו שפורסמו בשבוע החולף המכירות הקמעונאיות עלו במארס ב-0.7%, גבוה מצפי ל-0.4%. גם נתון פברואר עודכן כלפי מעלה, מ-0.6% ל-0.9%. הייצור התעשייתי עלה במארס ב-0.3%, כצפוי. ניצול כושר הייצור עלה במארס מ-78.2% ל-78.4%, פחות מצפי ל-78.5%. מדד בטחון הנדל"ן נותר באפריל ברמה של 51 נק', כצפוי. היתרי הבנייה צנחו במארס ב-4.3% (צפי: 0.9%-) לקצב שנתי של 1.458 מיליון היתרים. התחלות הבנייה צנחו במארס ב-14.7% (צפי: 2.4%-) לקצב שנתי של 1.321 מיליון. מכירות הבתים הקיימים קטנו במארס ב-4.3% (צפי: 4.1%-), מקצב שנתי של 4.38 מיליון ל-4.19 מיליון בתים. סקר התנאים העסקיים של מנהלי הייצור בניו יורק (מדד אמפייר סטייט) טיפס באפריל מ-20.9- נק' ל-14.3- נק', אך פחות טוב מצפי ל-5.2- נק'. מדד התחזית העסקית של שלוחת הפד בפילדלפיה זינק מ-3.2 נק' ל-15.5 נק', הרבה מעל צפי ל-2.0 נק'. מדד האינדיקטורים הכלכליים המובילים (מדד הצופה פני עתיד, המנבא את קצב הצמיחה בשני הרבעונים הבאים) ירד במארס ב-0.3%, יותר מצפי לירידה של 0.1% בלבד.

לסיכום, נתונים מעורבים, עם נתוני מכירות חזקים במיוחד, אולם נתוני נדל"ן חלשים, המתכתבים עם הזינוק בריבית המשכנתאות (שחצתה השבוע את הרף של 7%). השוק נושא את עיניו לנתוני הצמיחה והאינפלציה של ההוצאות לצריכה פרטית (PCE), במהלך השבוע הקרוב.

  • מה צפוי להשפיע על שבוע המסחר הקרובהמורכבות במישור הגיאופוליטי תמשיך לעמוד ברקע ולהשפיע על המגמות. במישור הכלכלי, בהיעדר התבטאויות של בכירי הפד עד לישיבת ה-FOMC הקרובה, יושפע השוק בעיקר מנתוני המקרו ומעונת הדו"חות שתעלה הילוך בשבוע הקרוב. במוקד נתוני המקרו השבוע, נתוני הצמיחה והצריכה הפרטית שיתפרסמו ביום רביעי (הקצב השנתי של הצמיחה ברבעון הראשון של 2024, קריאה ראשונה, צפוי לעמוד על 2.1%, לעומת 3.4% ברבעון האחרון של 2023). בנוסף, השוק ממתין בדריכות לנתוני האינפלציה המועדפים על הפד, מדד PCE (שצפוי לעלות 0.3% במארס ו-2.6% בשנה האחרונה, לעומת 2.5% בחודש שעבר) ומדד PCE Core, שצפוי לעלות 0.3% במארס ולהישאר ברמה של 2.8% בשנה האחרונה. מדדי מנהלי הרכש של S&P Global יתפרסמו ביום שלישי. נתונים נוספים שיפורסמו השבוע: מכירות בתים חדשים, הזמנות מוצרים בני קיימא, מלאים סיטונאיים וקמעונאיים, הכנסה והוצאה אישית, צריכה פרטית ריאלית, סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן (כולל תחזית האינפלציה של הצרכנים לשנה ול-5-10 שנים) ומדדי הפעילות של שלוחות הפד בשיקגו, פילדלפיה, ריצ'מונד וקנזס.
  • עונת הדו"חות מעלה הילוך. ביום שני נתוודע לתוצאות של וריזון. למחרת, פפסיקו, UPS, ג'נרל מוטורס, האליברטון, פיליפ מוריס, לוקהיד מרטין, GE (וגם GE vernova), בייקר יוז, טסלה, ויזה, אנפייז. ביום רביעי AT&T, הילטון, בואינג, ג'נרל דיינמיקס, ביוג'ן, פורד,  IBM ומטא פלטפורמס. ביום חמישי קאטרפילר, Merck, קומקאסט, CMS, בריסטול מאיירס, אלטריה, אמריקן איירליינס, דקסקום, ווסטרן דיגיטל, מיקרוסופט, אלפאבית ואינטל וביום שישי שברון, אקסון מוביל וקולגייט פלמוליב.

 

 

אירופה

שבוע המסחר שעבר התנהל לרוב במגמה שלילית, על רקע המתיחות הגיאופוליטית במזרח התיכון וחשש שהמתקפה האיראנית תהיה פתח להרחבת הלחימה. גם עליית תשואות האג"ח בארה"ב ובאירופה הוסיפה למגמה השלילית. מדד FTSE100 הוביל את הירידות עם נסיגה שבועית של 1.2%, ולאחריו מדד דקס הגרמני שירד 1.1%. מדד יורוסטוקס50 השיל 0.7% מערכו ומנגד, מדד קאק שנסחר בצרפת ננעל במגמה חיובית ובסיכום שבועי הציג עלייה של 0.1%. 

באפיק החוב, אגרות החוב הממשלתיות נסחרו בירידות שערים ובעליית תשואות למרות שמסתמן שהבנק המרכזי של אירופה (ה- ECB) צפוי להוריד את הריבית בפגישתו הקרובה שתחול ביוני. תשואת האג"ח של ממשלת גרמניה וצרפת ל- 10 שנים טיפסו בחדות במהלך השבוע, בכ- 14 נק' בסיס, מ- 2.36% ל- 2.50% (בגרמניה) ומ- 2.86% ל- 3.00% (בצרפת). בבריטניה, תשואות האג"ח הממשלתיות שירדו לשפל של 4.03% המריאו השבוע וננעלו ברמה של 4.23% ביום שישי.

 

  • האם הורדת הריבית באירופה תתרחק בדומה לצפי הקיים בארה"ב - בשבוע שעבר פורסם כי רוברט הולצמן, נגיד הבנק המרכזי באוסטריה וחבר מועצת הבנק המרכזי של אירופה, הזהיר כי המתיחות במזרח התיכון היא האיום הגדול ביותר על האפשרות של הורדת ריבית בגוש היורו. הוא הוסיף, כי למחירי האנרגיה חשיבות רבה במאמץ לריסון האינפלציה. הולצמן נחשב לאחד המתנגדים הניציים הבולטים ב- ECB והוא אינו חושב שעל הבנק המרכזי למהר להוריד את הריבית. גם אולי רן, נגיד הבנק המרכזי של פינלנד וחבר מועצת ה- ECB, אמר כי הסיכונים הגדולים ביותר לאפשרות של הורדה קרובה של הריבית באירופה טמונים במתיחות בין איראן לישראל ובמלחמת רוסיה־אוקראינה. למרות דבריהם, החוזים על הריבית מצביעים על הסתברות גבוהה בשיעור של כ- 87% להורדת ריבית ראשונה בפגישה שתיערך ב- 6 ביוני.
  • עונת הדוחות: ענקית הקוסמטיקה הצרפתית לוריאל דיווחה על מכירות חזקות ברבעון הראשון של השנה והמניה הגיבה בעליות שערים נאות. מנגד, הספקית הגדולה לציוד של יצרניות השבבים, ASML שדיווחה על תוצאות הרבעון הראשון אכזבה עם דיווח שכלל הכנסות נמוכות מהצפוי וגם חולשה בהזמנות החדשות. המניה הגיבה בירידות שערים חדות. חברה נוספת שהציגה חולשה הייתה נוקיה, הנסחרת בבורסה בהלסינקי. החברה דיווחה על רווח רבעוני תפעולי נמוך מהצפוי, ואמרה כי הביקוש לרשתות מובייל ירד לשפל ברבעון הראשון.

 

  • בשבוע שעבר פורסמו ברחבי היבשת נתוני המקרו הבאים: גוש היורובפברואר נרשם עודף בחשבון השוטף של 29.5 מיליארד יורו (לעומת 39.3+ מיליארד יורו בינואר). כמו כן, הנתון הסופי של האינפלציה הצביע על מדד חודשי בשיעור של 0.8%, וקצב שנתי של 2.4%, בהתאם לנתונים הראשוניים.  גרמניה  מדד המחירים ליצרן במארס ב-0.2%, מעל צפי ל-0.1%. בבריטניה - המכירות הקמעונאיות נותרו ללא שינוי במארס (צפי 0.3%+). האינפלציה בחודש מארס עלתה ב-0.6% (צפי 0.4%) והאינפלציה השנתית התמתנה מ- 3.4% ל-3.2%, אולם הייתה מעל הצפי (3.1%), והרחיקה בכך את מועד הפחתת הריבית בבריטניה. אינפלציית השירותים התמתנה מ-6.1% ל-6%, מעל התחזיות. מדד המחירים ליצרן עלה במארס 0.2%, בהתאם לצפי, וב-0.6% בשנה אחרונה. מחירי הבתים ירדו ב-0.2% בשנה האחרונה ונתון ינואר תוקנן כלפי מטה מ-0.6%- ל-1.3%-. שיעור האבטלה בבריטניה גדל בפברואר מ- 4% ל- 4.2% והשכר עלה ב- 6%.

 

  • מה צפוי השבוע - פרסומי החברות השונות במסגרת עונת הדוחות לרבעון הראשון של 2024 צפויים להתגבר ואנו מצפים לדיווחים של: SAP, ENI, BNP Paribas, אסטר הזנקה, BASF, Sanofi, ברקליס איירבאס וחברת האנרגיה טוטאל.

כמו כן, צפויים להתפרסם מדדי מנהלי הרכש וכן נתוני המקרו הבאים:

בגוש היורו יפורסמו ביום שני נתוני יחס חוב/תוצר ב-2023 ומדד אמון הצרכנים וביום שישי יפורסמו ציפיות האינפלציה לשנה הקרובה ולחמש השנים הבאות.  בגרמניה – יפורסמו ביום רביעי נתוני  מדד האקלים העסקי IFO ומדד מחירי היבוא וביום חמישי מדד אמון הצרכנים.  בצרפת – יפורסמו ביום שני נתון המכירות הקמעונאיות ובחמישי מדדי אמון בעסקים, במסחר ושל הצרכנים.  

 

 

ישראל

  • שבוע מסחר תנודתי בבורסה המקומית הסתיים בעיקר בירידות שערים על רקע חשש מהשלכות מתקפת נגד של ישראל מול איראן. בסיכום שבועי, מדד ת"א 35 השיל 1.1% מערכו, ת"א 125 ירד בכ- 1% ות"א 90 נסוג בכ- 0.6%. בקרב המדדים הענפיים, בלטו לשלילה המדדים ת"א ביומד ות"א ביטוח שצנחו כ- 7.6% ו- 3.2% בהתאמה. מדד ת"א בנקים נחלש ב-1.5% ומנגד, מדד ת"א בניה טיפס ב-1% ות"א נדל"ן התקדם ב-0.1%. בשוק החוב נרשמה מגמה שלילית בעיקר באפיק השקלי, ומנגד באפיק הצמוד הקצר ובריבית משתנה נרשמה מגמה חיובית.

 

  • השבוע המסחר יהיה מקוצר לרגל חג הפסח (לא יתקיים מסחר בימים שני ושלישי ובימי חול המועד המסחר יסתיים מוקדם מהרגיל).

 

  • הורדת דירוג האשראי של ישראל - סוכנות S&P הודיעה על הורדת דירוג האשראי של ישראל מ-AA- ל-A+ והותירה את האופק שלילי (מה שעלול להוביל להורדה נוספת בהמשך). בהודעה נכתב שהעימות מול איראן גורר סיכונים גיאופוליטיים מוגברים וכי המלחמה בדרום ובצפון צפויה להימשך עד סוף השנה, בניגוד להערכה קודמת שתימשך 6 חודשים. בשל כך, הסוכנות צופה שהגירעון הממשלתי יתרחב השנה ל-8% (גבוה מהערכת האוצר ובנק ישראל של 6.6%) וכן כי המשק יצמח ב-2024 בשיעור של 0.5% (לעומת הערכת בנק ישראל לצמיחה של 2%). התחזית ארוכת הטווח אופטימית בסה"כ עם צמיחה של 5% ב-2025 ו-3.5% בממוצע ב-2026-2027.

ההשפעה על הבנקים המקומיים - הפחתת הדירוג צפויה להוביל להפחתת הדירוג של הבנקים הישראליים. בנוסף, צפויה פגיעה מסוימת ביחס הלימות ההון של הבנקים (היחס בין ההון העצמי לנכסי הסיכון), שמחזיקים באג"ח ממשלת ישראל שדירוגן ירד מה שייאלץ אותם לרתק הון נוסף כנגדן. עם זאת, מאחר ורובו הגדול של חוב הבנקים מגויס בישראל לא צפויה השפעה מהותית להורדת הדרוג על גיוס החוב בארץ.

 

  • קרן המטבע הבינ"ל (IMF) חתכה במחצית את תחזית הצמיחה של ישראל ל-1.6% - ערב המלחמה, הקרן צפתה צמיחה של 3.1% ב-2024. עם זאת, ב-2025 היא צופה התאוששות וכי המשק הישראלי יצמח ב-5.4%. תחזית האינפלציה של הקרן לשנת 2024 היא ל-2.4% לעומת 4.2% שנה קודמת, ואינפלציה של 2.5% ב-2025. שיעור האבטלה בסוף 2024 צפוי להיות ברמה של 3.7% לעומת 3.5% בסוף 2023.

 

נתוני מקרו שפורסמו בשבוע האחרון:

  • הגירעון המסחרי הסתכם במארס ב-2.4 מיליארד $, לעומת 2.7 מיליארד $ בפברואר.
  • מדד המחירים לצרכן במארס שהפתיע לרעה – מדד חודש מארס טיפס ב- 0.6% (הצפי היה שיעלה ב-0.5%) והאינפלציה השנתית הסתכמה ב- 2.7% (מעל הצפי לעליה מ-2.5% ל-2.6%). כמו כן, מתחילת השנה עלה מדד המחירים לצרכן בישראל בכאחוז. נתונים אלה וכן חוסר היציבות הביטחונית צפויים להקשות על נגיד הבנק, אמיר ירון, להוריד את הריבית בטווח הקרוב.
  • נתון הצמיחה הסופי לרבעון הרביעי של 2023 שפורסם השבוע הציג התכווצות חדה בשיעור של 21%, מעל לנתון המקדמי שהציג התכווצות של 20.7%.
  • שיעור האבטלה נותר ברמה של 3.3%, ושיעור האבטלה הרחב ירד מ-4.4% בפברואר ל-4.1% במארס. מספר המשרות הפנויות עלה במארס ב-6%. נתונים אלו מצביעים על עוצמת שוק העבודה שבא לידי ביטי גם בעודף הביקוש לעובדים, שתומך בלחצים לעליה בשכר ולכן גם בלחצים אינפלציוניים.
  • תחזית האינפלציה מהמקורות השונים עלתה באפריל ל-3% מ-2.8% במארס.

 

נתוני מקרו שיתפרסמו בשבוע הקרוב: היום יפורסם פרוטוקול ישיבת הריבית האחרונה.

 

 

שווקים נוספים

שבוע המסחר במזרח ננעל בירידות שערים במרבית המדדים העיקריים. בסיכום שבועי, מדד ניקיי 225 בלט לשלילה לאחר שנפל 6.2%. בדרום קוריאה מדד קוספי איבד 3.4%, ובאוסטרליה מדד המניות נסוג ב-2.8%. בהונג קונג ובהודו המסחר במדדים העיקריים הסתיים בירידות של 3% ו-1.7% בהתאמה. לעומתם, בסין  מדד שנגחאי רשם עליה של 1.9% על רקע נתוני מקרו חיוביים שפורסמו בשבוע האחרון.

 

  • סין מתמרצת – לאחר שהממשל בבייג'ין הודיע שיפעל לפתור את לחץ הנזילות, את הקשיים התפעוליים בשוק הנדל"ן ובנוסף, יתמוך רגולטורית באמצעות החמרת קריטריונים לרישום מניות, מניעת מכירה בלתי חוקית בחסר ופיקוח על תשלומי דיבידנד, הבורסה בשנגחאי הגיבה בעליות נאות.
  • סין תומכת בזהב – נסיקת מחיר הזהב נתמכת בין היתר בביקוש הסיני ובעיקר בביקוש של הבנק המרכזי של סין, אשר פיתח תיאבון למתכת היקרה המשמשת עבורו נכס מקלט, על רקע המשבר הממושך במגזר הנדל"ן, שוקי המניות ההפכפכים והיחלשות היואן.

 

נתוני מקרו:

  • סין - הכלכלה הסינית צמחה ברבעון הראשון של השנה ב- 5.3% (הרבה מעל לצפי ל-4.8%) בעקבות צעדי הממשלה לעידוד הצמיחה. התפוקה התעשייתית עלתה ברבעון הראשון ב-6.1% לעומת הרבעון המקביל, והמכירות הקמעוניות גדלו בקצב שנתי של 4.7% (צפי: 4.8%).
  • הודו - היבוא צנח במרץ בקצב שנתי ב-6% והיצוא ירד ב- 0.7%, לעומת הקריאות חודש קודם של עליה של 12.2% ו-11.9% בהתאמה. הודות לנתונים אלו גירעון הסחר צומצם משמעותית.
  • יפן - הזמנות מכונות – זינקו בפברואר ב-7.7%, הרבה מעל צפי ל-0.8%. בשנה האחרונה קטנו ההזמנות ב-1.8% (צפי שיקטנו ב-6%). שיפור במאזן המסחרי שעבר מגירעון לעודף, הודות לעליה של 7.3% ביצוא (מעל הצפי) לעומת ירידה של 4.9% ביבוא (פחות מהצפי). האינפלציה השנתית הסתכמה ב-2.7% (צפי 2.8%) ואינפלציית הליבה השנתית ב-2.9% (צפי 3.0%).

 

נתוני מקרו חשובים שצפויים להתפרסם בשבוע הקרוב:

סין- ריבית ההלוואות לשנה ו-5 שנים. הודו- מדד מנהלי הרכש ביצור, שירותים והמשולב. יפן- מדד מנהלי הרכש, מדד מחירי היצרנים בשירותים, המדד המוביל והחלטת הריבית של הבנק המרכזי (נזכיר כי בהחלטה האחרונה הבנק העלה את הריבית לטווח של 0%-0.1%). אוסטרליה- מדד מנהלי הרכש, אינפלציה וסחר חוץ.

 

שוק הסחורות והמטבעות

  • מחיר נפט טקסס מתוק (WTI) – מחיר החבית זינק בעקבות המתקפה הישראלית נגד איראן ל- 86.13$, אך בסיכום שבועי ירד ב-2.9% למחיר של 83.1$, על רקע ההערכות כי המתקפה באירן לא תגרור הסלמה נוספת בסכסוך שתוביל לשיבושים באספקה.

 

  • בשוק המט"ח - דולר/שקל ודולר/סל המטבעות (DXY) - בשבוע שחלף, הדולר התחזק ב-0.1% מול סל המטבעות (התחזקות של 4.8% מתחילת השנה), על רקע דעיכת הציפיות להורדת ריבית בארה"ב. בשוק המקומי, הוא התחזק ב- 0.7% מול השקל (יציג בשישי 3.783 ₪ לדולר), על רקע המתיחות מול איראן, לאחר שבמהלך המסחר השבוע אף חצה את ה-3.80 שקל לדולר. במקביל, היורו התחזק ב-0.4% מול השקל לשער של 4.028 ₪ ליורו.

 

  • הזהב שבר שיאים– על רקע החששות מהסלמה במזרח התיכון בעקבות התקיפה באיראן שמיוחסת לישראל, המטבע המשמש מקלט עבור משקיעים בעתות משבר, זינק לשיא חדש של 2,413.8$ לאונקיה. מחירה של המתכת היקרה עלה בסיכום שבועי ב-2%, וב-15.9% מתחילת השנה, למחיר של 2,391.9$.

 

  • ביטקוין - אירוע החצייה הושלם – האירוע הידוע בשם Bitcoin Halving"" מתרחש מידי ארבע שנים והוא מקצץ בחצי את התגמולים, בדמות מטבעות ביטקוין, שמתקבלים מרישום עסקאות ברשת הבלוקצ'יין, כדרך לצמצום קצב יצירת המטבעות. מחיר הביטקוין נסגר ביום שישי ברמה של 63,990$, לאחר שבשיא שנרשם ב-13.3.2024, עמד ברמה של כ- 73,157$.

אני מסכים לקבל במייל ובהודעות SMS  דברי פרסומת והצעות שיווקיות מטעם הבנק. לתשומת לבך, לא חלה עליך חובה חוקית למסור את הפרטים הנדרשים והדבר תלוי ברצונך ובהסכמתך. ​הפרטים שתמסור ישמשו לצורך התאמת השירותים שהבנק יוכל להציע לך ולמשלוח דברי פרסומת והצעות שיווקיות מטעם הבנק (בכפוף להסכמתך לעיל). פרטים אלו יוחזקו, כולם או חלקם במאגרי המידע של הבנק.

פרסום זה אינו מהווה המלצה, יעוץ או חוות דעת בנוגע לכדאיות השקעות ואינו יכול לבוא במקום יעוץ השקעות המותאם לנתוניו, צרכיו ומטרותיו של כל אדם ואין להסתמך עליו לצורך ביצוע פעולות על פי האמור בו או כתחליף לייעוץ המותאם לנתוניו, צרכיו ומטרותיו של כל אדם. הבנק אינו מתחייב כי פעולה בהתאם לפרסום ו/או בהסתמך עליו תניב תשואה מסוימת או מינימאלית וייתכן כי השקעה בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסיים המפורטים בפרסומי היחידה, ככל שמפורטים, יכול שתהיה השקעה הכרוכה בסיכונים מיוחדים. הבנק לא יהיה אחראי בכל צורה שהיא לנזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בפרסום זה. הבנק, תאגידים הקשורים לבנק, בעלי מניותיו וחברות בשליטתם עוסקים בין היתר בניהול השקעות. מובהר כי פרסומי היחידה עשויים לכלול התייחסות או סקירות של ניירות ערך, המונפקים על ידי מי מהתאגידים האמורים או ע"י הבנק.