מרכז ההשקעות

בנק הבינלאומי ועובדיו מחזקים את תושבי מדינת ישראל, חיילי צה"ל וכוחות הביטחון. חזקו ואמצו!

סיכום שבוע המסחר האחרון

נקודות עיקריות

  • שבוע חיובי נרשם במסחר ברחבי העולם. הבורסה של ת"א בלטה בעליות חדות במיוחד.

בארה"ב - בסיכום שבועי, מדד S&P500 עלה 2.3% וננעל על 5,287.5 נק' (פלוס 9.4% מתחילת השנה) ומדדי נאסד"ק כללי ונאסד"ק 100 זינקו ב-2.9% ו-3.0% בהתאמה. באירופה שבוע חיובי נוסף, תשיעי ברציפות - מדד יורוסטוקס 50 הוסיף 0.9% (פלוס 11.2% מתחילת השנה). במזרח – מדד ניקיי היפני קפץ 5.6% בשבוע של העלאת ריבית היסטורית, סין היבשתית (מדד CSI300) איבדה 0.7% ואילו בהודו, מדד ניפטי 50 טיפס 0.3%.

הבורסה בת"א המריאה – בסיכום שבועי, מדד ת"א 125 זינק 5.4% (פלוס 7.3% מתחילת השנה), מדד הבנקים עלה 4.3% והגדיל לעשות מדד ת"א נדל"ן שהמריא 8.1%. מדדי האג"ח הקונצרניות סיכמו בעליות.

במסחר השבועי במט"ח: השקל התחזק - הדולר נחלש השבוע בכ-0.8% מול השקל (יציג בשישי 3.622 ₪). מנגד, ברחבי העולם הדולר התחזק בכ-1% ביחס לסל המטבעות. כתוצאה, היורו נחלש בחדות מול השקל ואיבד כ-1.7% מערכו.

  • הודעת הריבית בארה"ב – צפויות 3 הורדות השנה – הריבית נותרה ללא שינוי כצפוי אולם ההקלה המוניטרית הצפויה, כפי שעלתה מסיכום ישיבת הבנק הפדראלי, הובילה לשבוע הירוק ביותר בוול סטריט בשנת 2024. הבנק המרכזי מאמין ב"נחיתה רכה" והעלה את תחזית הצמיחה השנה מ-1.4% ל-2.1%. בנוסף, כולם המתינו ל-DOT PLOT ("תרשים הנקודות" שמכיל את תחזיות הריבית של בכירי הבנק) ממנו עלה שהם צפויים להוריד את הריבית 3 פעמים כבר השנה, כמו בתחזית הקודמת שלהם (בדצמבר).
  • הודעת הריבית ביפן – תם עידן הריבית השלילית – ביום שלישי הודיע ה- BOJ על החלטת ריבית היסטורית: הריבית ביפן תעלה לרמה של 0.1%-0% אחרי 8 שנים של ריבית שלילית בשיעור של מינוס 0.1%.
  • מה צפוי השבוע? ביום שישי לא יתקיים מסחר בבורסות בארה"ב, קנדה, אירופה, אוסטרליה והונג קונג לרגל ה- Good Friday. בארה"ב ביום חמישי נקבל את נתוני הצמיחה ברבעון הרביעי בארה"ב (עדכון שלישי), כשהצפי הינו 3.2%, כמו בעדכון הקודם וביום שישי יתפרסם מדד המחירים המבוסס על ההוצאות לצריכה פרטית – PCE (צפי לעלייה מ-2.4% ל-2.5%) ומדד הליבה PCE Core (צפי: 2.8%, כמו בחודש שעבר).

בישראל עונת הדוחות בעיצומה והשבוע ידווחו בין היתר: שטראוס, אזורים, נובולוג וביוליין (שלישי), הפניקס, דלק קבוצה, מבנה נדל"ן ושופרסל (רביעי), רמי לוי ואינטרנט זהב (חמישי).

ארה"ב

  • המסר היוני שעלה מהודעת הסיכום של ישיבת ה-FOMC הוביל לשבוע הירוק ביותר בוול סטריט בשנת 2024. מדד דאו ג'ונס הסתפק בעלייה שבועית של 2%, אולם מדד S&P500 רשם עלייה שבועית של 2.3% ומדדי נאסד"ק כללי ונאסד"ק 100 זינקו ב-2.9% ו-3.0% בהתאמה. תשואות ה-Treasuries, שזינקו בשבוע הקודם, ירדו השבוע ב-11-14 נ"ב וההסתברות להפחתת ריבית ראשונה כבר בישיבת הפד ב-12 ביוני, טיפסה השבוע מכ-50% ל-67%.

השבוע מצפים המשקיעים לנתון הצמיחה בארה"ב ב-Q4/2023 (צפי: 3.2%) וכמובן, למדדי האינפלציה הנובעת מההוצאות לצריכה פרטית – מדד PCE (שצפוי לעלות מ-2.4% ל-2.5%) ומדד PCE Core, שהוא מדד הייחוס ליעד האינפלציה של הפד (שצפוי להישאר בקצב שנתי של 2.8%).  

 

  • מדיניות מוניטרית – לאחר שורת התבטאויות ניציות, שגרמו למשקיעים ליישר קו עם תחזיות הפד מדצמבר, נוצר חשש שהתחזיות המעודכנות של חברי ה-FOMC עשויות להיות ניציות יותר. הטון היוני של היו"ר, פאוול ו"תרשים הנקודות", שהראה שבכירי הבנק דבקים בעמדתם לבצע 3 הפחתות ריבית השנה, התקבלו בהתלהבות בשוקי המניות והאג"ח.

הודעת סיכום הישיבה הדגישה את שוק העבודה החזק, עם קצב ממוצע של 265,000 משרות חדשות בחודש וצפי לעלייה מינורית בלבד של שיעור האבטלה, מ-3.9% ל-4.0% בסוף השנה ו-4.1% בסוף 2025. בנוסף, הלחצים האינפלציוניים הנובעים מעליית השכר מתמתנים.

הבנק המרכזי מאמין ב"נחיתה רכה" ומעלה את תחזית הצמיחה השנה מ-1.4% ל-2.1% ובשנתיים הבאות מ-1.8% ו-1.9% בהתאמה ל-2.0%.

תחזית האינפלציה (PCE) נותרת ללא שינוי – 2.4% השנה, 2.2% בשנת 2025 והגעה ליעד של 2.0% בשנת 2026. תחזית אינפלציית הליבה עולה מעט השנה, מ-2.4% ל-2.6%.

כולם המתינו ל-DOT PLOT, תרשים הנקודות שמתאר את תחזיות הריבית העתידיות של בכירי הבנק ושמחו לגלות שאלה דבקים בעמדתם, להוריד את הריבית 3 פעמים במהלך השנה, כשתחזית הריבית לסוף 2024 נותרה 4.6% (לעומת ריבית אפקטיבית של 5.33% היום). העמדה הניצית התבטאה רק בשנים הבאות, כשהריבית הצפויה בתום 2025 עלתה מ-3.6% ל-3.9% (מעבר מ-4 הורדות ל-3 הורדות), הריבית בתום 2026 עלתה מ-2.9% ל-3.1% (שלוש הפחתות במהלך השנה, כמו קודם) והריבית לטווח הארוך עלתה מעט, מ-2.5% ל-2.6%.

יו"ר הפד חזר על דבריו בשימוע האחרון בקונגרס, שהריבית נמצאת בשיאה וכי נראה שיהיה נכון להתחיל ולהפחית אותה בנקודה מסוימת בהמשך השנה.

תשואות ה-Treasuries, שזינקו בשבוע הקודם, בעקבות נתוני האינפלציה הגבוהים, נסוגו בשבוע האחרון - התשואה ל-10 שנים ירדה ב-11 נ"ב בסיכום שבועי, לכ-4.20% ואילו התשואה לשנתיים, הרגישה יותר לשינויים, אף הגדילה וירדה ב-14 נ"ב לרמה של 4.59%. כל זאת, אחרי שהיו"ר פאוול אמר שהפד אינו מתעלם מנתוני ה-CPI, שהיו גבוהים מהצפוי בחודשיים האחרונים, אך גם אינו מגיב לכך באופן קיצוני, כי הוא מאמין שהאינפלציה מתמתנת וציפיות האינפלציה נמצאות בשליטה.

שיפוע העקום ההפוך (בין שנתיים ל-10) נסוג מעט השבוע, מ-42 נ"ב לכ-39 נ"ב. ההימורים של סוחרי ה-SWAPS בארה"ב הגיבו לטון היוני בהעלאת ההסתברות להפחתת ריבית ב-12 ביוני, מכ-50% בשבוע שעבר ל-67%, כשההסתברות המצטברת עד אותה ישיבה מזנקת מ-61% ל-83%. ההסתברות המצטברת עד הישיבה ב-31 ביולי (כולל) טיפסה מכ-105% ל-131%, כלומר, ההסתברות להפחתת ריבית שנייה עד 31.7 עלתה מ-5% ל-31%.

החוזים על הריבית מנבאים כרגע הפחתה מצטברת של 83 נ"ב במהלך שנת 2024 (בין 3 ל-4 הפחתות השנה), לעומת 72 נ"ב בלבד (פחות מ-3 הפחתות ריבית השנה) רק לפני שבוע.

בנוגע לתהליך צמצום המאזן של הבנק הפדרלי, נמסר שלאחר שהבנק הקטין את מצבת הנכסים במאזן שלו בכ-1.5 טריליון $, הוא דן בישיבה בהאטת קצב צמצום הנכסים, ע"מ שלא לייצר לחץ בשוק הכסף. לא נתקבלו החלטות קונקרטיות בישיבה הנוכחית.

 

  • נתוני מקרו שפורסמו בשבוע החולף – במוקד, מדדי מנהלי הרכש, שמראים התרחבות הן בפעילות התעשייה (שעלתה מעבר לצפוי) והן בפעילות השירותים (אף שקצב ההתרחבות האט) ומכירות הבתים הקיימים (שוק הנדל"ן העיקרי) שזינקו במפתיע. גם היתרי הבנייה, שצמחו בפברואר ב-1.9% (צפי: 0.5%) לקצב שנתי של 1.52 מיליון והתחלות הבנייה שזינקו ב-10.7% (צפי: 8.2%) לקצב שנתי של 1.52 מיליון, אותתו על התאוששות בענף. מדד בטחון הנדל"ן הפתיע כשעלה במארס מ-48 ל-51 נק'. מדד מנהלי הרכש של S&P Global בתעשייה עלה במארס מ-52.2 ל-52.5 נק' (צפי 51.8) ואילו מדד השירותים ירד מ-52.3 ל-51.7 נק' (צפי 52.0). המדד המשולב ירד מ-52.5 ל-52.2 נק', כצפוי. הגירעון בחשבון השוטף הסתכם ברבעון 4 ב-194.8 מיליארד $, פחות מצפי ל-209 מיליארד $. מדד האינדיקטורים הכלכליים המובילים, שחוזה את הצמיחה הצפויה בחצי השנה הקרובה, עלה בפברואר ב-0.1%, בניגוד לצפי שיירד 0.1%. מכירות הבתים הקיימים זינקו ב-9.5%, בניגוד גמור לצפי שיירדו 1.3%, לקצב שנתי של 4.38 מיליון בתים (צפי 3.95 מיליון). לסיכום, שבוע של נתונים חזקים, שהיכו את התחזיות. דגש על התאוששות שוק הנדל"ן והתרחבות גדולה מהצפוי של מגזר התעשייה.

 

  • עונת הדו"חות של Q4/2023 הסתיימה. השבוע ראינו את המדווחות האחרונות, כשמיקרון זינקה בכ-14%, אחרי שדיווחה על רווח רבעוני מפתיע וסיפקה תחזית הכנסות גבוהה מהצפוי, עקב ביקוש ער לשבבים המשמשים לבינה מלאכותית. מנגד, Nike צנחה בכ-7%, אחרי שהזהירה שצמיחת המכירות שלה צפויה להאט לקצב חד ספרתי נמוך במחצית השנייה של השנה ואילו מניית Fedex זינקה בכ-7.4%, אחרי שענקית הלוגיסטיקה דיווחה על רווח רבעוני גבוה מהצפוי ועל תוכנית לרכישה חוזרת של מניותיה, בהיקף של 5 מיליארד $.  

 

  • מה צפוי להשפיע על שבוע המסחר הקרובבראש ובראשונה, נתוני הצמיחה ברבעון הרביעי בארה"ב (עדכון שלישי), כשהצפי הינו 3.2%, כמו בעדכון הקודם ומדד המחירים המבוסס על ההוצאות לצריכה פרטית – PCE (צפי לעלייה מ-2.4% ל-2.5%) ומדד הליבה PCE Core (צפי: 2.8%, כמו בחודש שעבר) שיפורסמו ביום שישי. נתונים נוספים שיפורסמו השבוע: מכירות בתים חדשים, המדדים האיזוריים של שלוחות הפד בשיקגו, דאלאס, פילדלפיה, ריצ'מונד וקנזס, הזמנות מוצרים בני קיימא, מחירי הבתים, אמון הצרכנים, צריכה פרטית, הכנסה והוצאה אישית, מדד PMI של שיקגו, סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן.

ישראל

  • שבוע של עליות שערים חדות במיוחד נרשם בבורסה בתל אביב כאשר בסיכום שבועי מדד ת"א 125 קפץ ב-5.4% ומדד ת"א 90 זינק 6.3%. בקרב המדדים הענפיים בלט לחיוב מדד נדל"ן שהמריא 8.1%. מדד הבנקים התחזק ב-4.3%. גם בשוק החוב נרשמה מגמה חיובית עם ירידה במרווחים ובתשואות.

 

  • האם בנק ישראל יוריד את הריבית באפריל? נראה כי הסיכוי לכך עלה כשברקע המסר היוני של ה-FED, שכלל צפי לשלוש הורדות ריבית השנה, והתחזקות השקל בשבוע האחרון על רקע ההתמתנות בנתוני האינפלציה בישראל. אלו מגדילים את הסיכוי שבנק ישראל יפחית את הריבית בהחלטתו הקרובה באפריל. עם זאת, מרבית הכלכלנים צופים האצה באינפלציה בחודשים הקרובים על רקע שוק העבודה ההדוק שנוטה לתמוך בלחצי שכר ולכן גם בלחצי האינפלציה, פוטנציאל עליית המחירים בשוק השכירות, עליית מחירי מוצרים הנובעת מייקור מחירי ההובלה, העלאת המע"מ הצפויה והיחלשות השקל במקרה של הסלמה בלחימה. 
  • התאוששות בשוק העבודה - עפ"י סקר כ"א של הלמ"ס, בחודש פברואר שיעור האבטלה ירד ל-3.2% מ-3.4% בינואר. שיעור ההשתתפות בכוח העבודה נותר לל"ש בשיעור של 62.6%. שיעור האבטלה הרחב ירד ל-5.6% לעומת 6.3% בינואר. עם זאת, הביקוש לעובדים עדיין נמוך בכ-3% לעומת לפני המלחמה.
  • ירידה בביקוש לאשראי עסקי בבנקים בינואר ופברואר - הירידה נובעת מהקשחת תנאי האשראי ומירידה בביקוש לאשראי, עקב עצירת הבנייה והאטה בהשקעות של המגזר העסקי.
  • עלייה בגמר בנייה לרמה הגבוהה מאז 2018 – זו צפויה לסייע בהגדלת היצע בשוק השכירות, ולמתן את סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן.
  • מרווחים נמוכים בשוק האג"ח המקומי - המרווחים בין האפיק הקונצרני לממשלתי ירדו לשפל של השנתיים האחרונות. המרווח נמדד כתוספת התשואה המתקבלת בהשקעה באג"ח קונצרנית בהשוואה לאג"ח ממשלתית בתנאים דומים והוא אמור לפצות על תוספת הסיכון הטמונה בהשקעה באג"ח הקונצרנית. כיום המרווחים באפיק הצמוד עומדים על רמה נמוכה בדומה לזו שנצפתה בחודש דצמבר 2018, ובאפיק השקלי הם נמצאים כ-30 נ"ב מתחת לרמת המינימום שנרשמה באותו חודש.

גם בענף הבניה, ענף שנמצא בסיכון גבוה יחסית, המרווחים הצטמצמו לרמה הנמוכה ביותר בשנתיים האחרונות, בין היתר בשל הצפי לירידת ריבית בנק ישראל.

 

  • עונת הדוחות בעיצומה: השבוע צפויות לדווח, בין היתר: שטראוס, אזורים, נובולוג וביוליין (שלישי), הפניקס, דלק קבוצה, מבנה נדל"ן ושופרסל (רביעי), רמי לוי ואינטרנט זהב (חמישי).

 

נתוני מקרו שפורסמו השבוע:

התחלות הבנייה צנחו ברבעון 4 בכ-20% ל-14,059 דירות בלבד, שפל של 4 שנים. מנגד, היתרי הבנייה צמחו ב-4% ל-21.1 אלף והקבלנים סיימו לבנות 15.9 אלף דירות, זינוק של 20% מול רבעון 3.

תחזית האינפלציה מהמקורות השונים עלתה מ-2.7% ל-2.8%.

 

 

שווקים נוספים

  • בבריטניה הותיר ה-BOE את הריבית ללא שינוי, כצפוי, ברמה של 5.25%. שמונה מתוך 9 חברי הועדה המוניטרית הצביעו בעד הותרת הריבית לל"ש וחברה אחת הצביעה בעד הפחתת ריבית. שני החברים שבישיבה הקודמת תמכו בהעלאת ריבית, נסוגו מהעמדה הניצית שלהם ויחד עם המסר היוני של נגיד הבנק, ביילי, שהגיע יום אחד לאחר פרסום נתוני אינפלציה נמוכים מהצפוי (האינפלציה השנתית ירדה מ-4.0% ל-3.4% והליבה מ-5.1% ל-4.5%), השוק עבר מצפי להפחתה ראשונה ב-1 באוגוסט לצפי להפחתה כבר ב-20 ביוני.

על פי החוזים על הריבית, ההסתברות להפחתת ריבית ביוני זינקה מ-39% ל-49% וההסתברות המצטברת להפחתה ביוני זינקה מ-51% ל-81%. במקביל, מדד FTSE100 בלט בעליה שבועית של 2.6%.

  • בתחילת השבוע הנוכחי, התערבות הממשל בשוקי המט"ח המקומיים ביפן ובסין, חיזקה את שני המטבעות והובילה לירידת שוקי המניות בתחילת שבוע המסחר. ביפן הזהיר בכיר ב-BOJ מפני מהלכים ספקולטיביים שהחלישו את הין, למרות העלאת הריבית האחרונה ביפן ובמקביל הצפי להורדת הריבית בארה"ב.

יפן התערבה בשווקים בשנת 2022 כדי לתמוך בין שהגיע אז לרמה של 151.95 ין לדולר, רמה אליה הגיע הין השבוע. בסין התרחב הפער בין הקיבוע היומי של היואן לשוק, ועפ"י דיווח רויטרס, הבנקים הממלכתיים של סין מחליפים דולרים ליואן במטרה לעצור את הירידות. הבנק העממי של סין קבע קיבוע ליואן מרמה של 7.22 יואן לדולר לרמה של כ- 7.01, הטיית ההתחזקות הגבוהה מאז נובמבר. צעד זה הינו איתות ברור לכך שהממשל לא מתכוון לאפשר היחלשות נוספת של היואן.

עוד בסין, ע"פ פרסומים זרים, במסגרת מאבק השליטה הטכנולוגי בין סין לארה"ב, הממשל בסין העביר הנחיות חדשות המונעות את השימוש במעבדים של אינטל ו-AMD במחשבי הממשל והשרתים. הכללים החדשים צפויים לחסום גם את מערכת ההפעלהWINDOWS  של מיקרוסופט תוך העדפת פתרונות מקומיים.

צעד זה עשוי להשפיע על מכירות שתי החברות כאשר סין הינה שוק חשוב עבורן. ההגבלות החדשות הן הצעדים התקיפים ביותר עד כה של סין להגביל את השימוש בטכנולוגיה שנבנתה בארה"ב, והן מגיעות כמה ימים לאחר אישור חריג של הצעת חוק בארה"ב, שעשויה להוביל לאיסור כלל ארצי על פעילות של טיקטוק בארה"ב.

  • בהודו - עקב הסנקציות של ארה"ב, בתי הזיקוק של הודו מסרבים כעת לקחת נפט גולמי רוסי שמגיע מהמכלית הרוסית סובקומפלוט. מאז פלישת רוסיה לאוקראינה הפכה הודו לקונה מרכזית של נפט רוסי, אולם אכיפה הדוקה יותר לאחרונה של הסנקציות נגדה, מעיבים על הסחר בין שתי המדינות.

 

שוק הסחורות והמטבעות

  • מחיר נפט מסוג WTI - ירד בשבוע האחרון ב-0.5% ל – 80.6$ לחבית, על אף ההסלמה במלחמה בין רוסיה לאוקראינה, העלאת תחזית הצמיחה בביקוש לנפט השנה ע"י סוכנות האנרגיה הבינלאומית, והפחתת תחזית התפוקה שלה למדינות שאינן חברות בארגון אופ"ק.
  • הדולר/שקל, ודולר/סל המטבעות (DXY) - בשבוע שחלף, הדולר התחזק ב-1% מול סל המטבעות. בשוק המקומי, הדולר נחלש ב- 0.8% מול השקל (יציג בשישי 3.622 ₪ לדולר), והיורו נחלש ב-1.5% לשער של 3.917 ₪ ליורו.
  • הזהב עלה – מחיר אונקיית זהב עלה בסיכום שבועי ב-0.4% ל-2,165.4$ לאונקיה.

 

אני מסכים לקבל במייל ובהודעות SMS  דברי פרסומת והצעות שיווקיות מטעם הבנק. לתשומת לבך, לא חלה עליך חובה חוקית למסור את הפרטים הנדרשים והדבר תלוי ברצונך ובהסכמתך. ​הפרטים שתמסור ישמשו לצורך התאמת השירותים שהבנק יוכל להציע לך ולמשלוח דברי פרסומת והצעות שיווקיות מטעם הבנק (בכפוף להסכמתך לעיל). פרטים אלו יוחזקו, כולם או חלקם במאגרי המידע של הבנק.

פרסום זה אינו מהווה המלצה, יעוץ או חוות דעת בנוגע לכדאיות השקעות ואינו יכול לבוא במקום יעוץ השקעות המותאם לנתוניו, צרכיו ומטרותיו של כל אדם ואין להסתמך עליו לצורך ביצוע פעולות על פי האמור בו או כתחליף לייעוץ המותאם לנתוניו, צרכיו ומטרותיו של כל אדם. הבנק אינו מתחייב כי פעולה בהתאם לפרסום ו/או בהסתמך עליו תניב תשואה מסוימת או מינימאלית וייתכן כי השקעה בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסיים המפורטים בפרסומי היחידה, ככל שמפורטים, יכול שתהיה השקעה הכרוכה בסיכונים מיוחדים. הבנק לא יהיה אחראי בכל צורה שהיא לנזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בפרסום זה. הבנק, תאגידים הקשורים לבנק, בעלי מניותיו וחברות בשליטתם עוסקים בין היתר בניהול השקעות. מובהר כי פרסומי היחידה עשויים לכלול התייחסות או סקירות של ניירות ערך, המונפקים על ידי מי מהתאגידים האמורים או ע"י הבנק.