מרכז ההשקעות

בנק הבינלאומי ועובדיו מחזקים את תושבי מדינת ישראל, חיילי צה"ל וכוחות הביטחון. חזקו ואמצו!

סיכום שבוע המסחר האחרון

נקודות עיקריות

  • דוח חזק של אנבידיה ומנגד עליית תשואות .

בארה"ב - בסיכום שבועי, מדד S&P500 נותר ללא שינוי לאחר שבשישי ננעל על 5,304.7 נק' (פלוס 11.2% מתחילת השנה) ואילו נאסד"ק כללי עלה 1.4% בהשפעת תוצאות חיוביות של ענקית השבבים אנבידיה. באירופה נרשמו ירידות כאשר מדדי היורוסטוקס 50 ו-600 איבדו  כמחצית האחוז. במזרח רוב המסכים היו אדומים גם כן, מדד ניקיי היפני איבד 0.4%, סין ירדה 2.1% ואילו הודו טיפסה 2.2%.

בבורסה בת"א נרשמו ירידות שערים. בסיכום שבועי, מדד ת"א 125 ירד 1.6% (פלוס 4.1% מתחילת השנה), ת"א נדל"ן צנח ב- 5.5% ואילו ת"א בנקים סיכם את השבוע ביציבות.

  • במסחר השבועי במט"ח: תיסוף (השקל התחזק) הדולר המשיך לאבד גובה השבוע מול השקל (פוחת בכ-1.2%) וסגר ב- 3.673 ₪ ל-$ (יציג בשישי). היורו נחלש מול השקל ב – 1.4% לרמה של 3.97 ₪ ליורו.
  • ארה"ב – עוד דוח חזק לאנבידיה: יצרנית השבבים המובילה בעולם הצליחה שוב להכות את תחזיות האנליסטים והמניה השלימה זינוק של יותר מ- 15% במהלך שבוע המסחר שעבר.
  • עונת הדו"חות מגיעה לישורת האחרונה - 481 חברות (יותר מ-96%) ממדד S&P500 כבר פרסמו תוצאות, כש-70% עמדו או הכו את תחזית המכירות (ב-1.0% בממוצע) ו-84% מהן הכו את תחזית הרווח (ב-8.3% בממוצע). בנוסף, 66% מהחברות שפרסמו צמחו בשורת ההכנסות (ב-4.1% בממוצע) ו-67% מהן צמחו בשורת הרווח (ב-7.7% בממוצע). מדובר בתוצאות חזקות ביחס לרבעונים קודמים, שצפויות להוריד את המכפיל הגבוה של המדד.

מה צפוי השבוע? בארה"ב: שבוע המסחר המקוצר יחל ביום שלישי לרגל יום הזיכרון המצוין ביום שני. לקראת סוף השבוע צפויים מספר נתוני מקרו חשובים והעיקריים שבהם – עדכון נתון הצמיחה ביום חמישי ופרסום מדדי האינפלציה המבוססים על ההוצאות לצריכה פרטית – PCE ו-Core PCE המועדפים על בכירי הפד. בישראל: ביום שני בשעה 16:00 - החלטת הריבית של בנק ישראל (צפי: לל"ש), ביום שלישי המדד המשולב של בנק ישראל למצב המשק. אירופה: נתוני האינפלציה צפויים להתפרסם בגרמניה ביום רביעי, בגוש היורו ובצרפת ביום שישי. הודו – נתוני הצמיחה יתפרסמו ביום שישי ובאותו היום יתפרסמו נתוני האינפלציה ביפן.

ביצועי שווקים, מטבעות וסקטורים נבחרים

ארה"ב

  • פרוטוקול ישיבת הפד שפורסם השבוע היה ניצי מהצפוי והוא הצביע על כך שבכירי הבנק לא יזדרזו להוריד את הריבית, לפני שישתכנעו שהאינפלציה בדרכה ליעד. כמו כן, היינו עדים לתפנית חיובית בנתוני המקרו שהתפרסמו השבוע (אחרי מספר שבועות חלשים), וכל אלה מיתנו את הערכות פעילי השוק שהריבית בארה"ב תרד בקרוב. כתוצאה, גם תשואות האג"ח שינו כיוון ושבו לעלות השבוע (בכ-5-12 נ"ב, בהובלת התשואה לשנתיים, הרגישה יותר לשינוי של הציפיות בטווח הקרוב). 

מדדי הדגל בוול סטריט, שרשמו רמות שיא בשבוע שעבר, נסחרו השבוע במגמה מעורבת. בסיכום שבועי איבד מדד דאו ג'ונס 2.3%, על רקע ירידות של מניות בעלות משקל גבוה במדד, כמו בואינג ו-UNH. מדד S&P500 נותר ללא שינוי ואילו מדד נאסד"ק בלט בעלייה נאה של 1.4%, כשהוא נישא על גלי הדו"חות של NVIDIA (זינקה בכ-15% השבוע), שסחפו את מניות הטכנולוגיה. עונת הדו"חות מגיעה לקו הסיום והיא חיובית מהצפוי ותורמת לירידת המכפיל החזוי של מדדי המניות. כ-96% מהחברות במדד S&P500 כבר פרסמו תוצאות ותשומת הלב חוזרת לנתוני מקרו חשובים שיפורסמו השבוע ובמיוחד לנתוני הצמיחה ביום חמישי וכמובן, מדדי האינפלציה המועדפים על בכירי הפד, PCE ו-Core PCE, ביום שישי.

שבוע המסחר המקוצר יחל ביום שלישי לרגל יום הזיכרון המצוין ביום שני.

 

  • מדיניות מוניטרית ביום רביעי האחרון קיבלנו את פרוטוקול ישיבת ה-FOMC האחרונה, שהתקיימה ב-30 באפריל עד 1 במאי. כזכור, יו"ר הפד שידר במסיבת העיתונאים טון יוני מהצפוי, שנתן את האות לירידת התשואות שראינו מאז. לפיכך, השוק קיבל בהפתעה את הפרוטוקול המלא, שחשף כי בכירים רבים בבנק הפדרלי העלו תהיות בנוגע למדיניות המוניטרית הנוכחית ושאלו האם היא מגבילה מספיק, ע"מ להביא את האינפלציה השנתית לטווח היעד שלה, העומד על 2%. נראה שהאופטימיות שבאה בעקבות נתון האינפלציה ה"רך" ונתוני המכירות החלשים שפורסמו בשבוע הקודם מיצתה את עצמה ובכירי הפד שדיברו השבוע הדהדו את המנטרה המוכרת של Higher for Longer. יו"ר הפד עצמו, אמר בסוף השבוע, שהוא מתחיל להרהר בכך שהעלאות הריבית משפיעות על האינפלציה פחות מכפי שהשפיעו בעבר. תשואות ה-Treasuries עלו השבוע, בדגש על התשואות הקצרות, הרגישות יותר לשינויים בציפיות לגבי הישיבות הקרובות. זאת, אחרי שירדו משמעותית בשלושת השבועות הקודמים. התשואה ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-5 נ"ב ל-4.465% והתשואה לשנתיים זינקה בכ-12 נ"ב ל-4.946%, כך שהפער ביניהן התרחב ל-48 נ"ב (לעומת 40 נ"ב לפני שבוע ו-36 נ"ב בלבד לפני שבועיים).

ביום רביעי בערב יתפרסם הספר הבז', הדו"ח הכלכלי התקופתי, המתקבל מ-12 השלוחות האיזוריות של הפד והמתאר את ההתפתחויות שחלו מאז ישיבת ה-FOMC הקודמת בצמיחה, בתעסוקה וברמות המחירים. הדו"ח ישמש חומר גלם לדיונים שינהלו בכירי הפד בישיבת ה-FOMC הקרובה, שתתקיים כתמיד שבועיים לאחר פרסומו, ב-11 וב-12 ביוני. גם נתוני הצמיחה שיתפרסמו השבוע יתדלקו את הדיונים ובמיוחד, מדדי המחירים המתבססים על ההוצאות לצריכה פרטית – PCE  ו-Core PCE, מדדי המחירים המועדפים על בכירי הפד, ומדדי הייחוס ליעד האינפלציה של הבנק. הצפי הוא ששני המדדים יוותרו ברמתם מהחודש שעבר – מדד PCE בעלייה שנתית של 2.7% ומדד הליבה – Core PCE בעלייה שנתית של 2.8%, כשמדד אפריל צפוי לעלות 0.2% בלבד, המדד החודשי הנמוך ביותר מתחילת השנה. 

ההסתברות להורדת ריבית קרובה ירדה משמעותית השבוע, לאור כל מה שתיארנו, כפי שמשתקף מחוזי הריבית: 

על פי ההימורים של סוחרי ה-SWAPS בארה"ב, ההסתברות המצטברת להפחתת ריבית עד 18 בספטמבר צנחה בשבוע האחרון מ-82% ל-55%. בישיבה של נובמבר ההסתברות המצטברת צנחה מ-116% ל-79%, כלומר, אם הריבית לא תרד בספטמבר, אזי, הפחתת ריבית בנובמבר כבר אינה ודאית, כפי שנראה בשבוע הבא. בנוסף, בישיבת האחרונה של השנה, ב-18 בדצמבר, יש הסתברות מצטברת של 134% (הפחתה עד דצמבר מתומחרת במלואה), אך ההסתברות להפחתת ריבית שנייה עד סוף השנה, שבשבוע שעבר עמדה על 76%, צונחת ל-34% בלבד. לסיכום, עברנו בעצם מצפי לשתי הפחתות ריבית עד סוף השנה להפחתה אחת בלבד.

במקביל, החוזים על הריבית מנבאים כרגע הפחתה מצטברת של 33 נ"ב במהלך שנת 2024 (קצת יותר מהפחתת ריבית אחת), לעומת 44 נ"ב לפני שבוע.   

 

נתוני מקרו שפורסמו בשבוע החולף – מדד מנהלי הרכש בשיא של יותר משנתיים! – מדד מנהלי הרכש (PMI) של S&P Global בתעשייה עלה במאי מ-50.0 ל-50.9 נק', בניגוד לצפי שיירד ל-49.9 נק'. (רמה המעידה על התכווצות). המדד בשירותים זינק במפתיע במאי מ-51.3 ל-54.4 נק' (צפי 51.2 נק'). ה-PMI המשולב זינק במאי מ-51.3 נק' ל-54.4 נק', שיא מאז אפריל 2022. הזמנות למוצרים בני קיימא עלו באפריל ב-0.7%, בניגוד גמור לצפי שיירדו ב-0.8%, אם כי נתון מארס עודכן בחדות כלפי מטה, מזינוק של 2.6% לעלייה של 0.8% בלבד. מכירות הבתים הקיימים (שוק הנדל"ן העיקרי) פחתו באפריל ב-1.9%, בניגוד לצפי שיצמחו ב-0.8%, לקצב שנתי של 4.14 מיליון בתים (נמוך מצפי ל-4.23 מיליון בתים). מכירות הבתים החדשים פחתו באפריל ב-4.7%, (צפי 2.2%-) לקצב שנתי של 634 אלף בתים (נמוך מצפי ל-678 אלף בתים). מדד הפעילות הלאומית של שלוחת הפד בשיקגו ירד מעבר לצפוי, אולם מדדי הפעילות של קנזס (תעשייה ושירותים) ומדד פעילות השירותים של פילדלפיה הפתיעו לטובה.

מספר המובטלים החדשים בשבוע החולף היה 215,000, נמוך מבשבוע הקודם ומהצפי (223 אלף ו-220 אלף בהתאמה), אולם הוא עדיין גבוה  מהממוצע הרב שבועי השנה. סקר סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן (קריאה סופית לחודש מאי) עודכן כלפי מעלה, מ-67.4 ל-69.1 נק' (גבוה מצפי ל-67.7 נק'), אף שבשורה התחתונה ירד מרמה של 77.2 נק' שרשם באפריל. רכיב התנאים הנוכחיים טיפס אך במעט, אולם רכיב הציפיות לעתיד זינק מ-66.5 ל-68.8 נק' (צפי 67.0 נק'). במקביל, תחזית האינפלציה של הצרכנים לשנה ירדה מ-3.5% ל-3.3% (צפי 3.4%) והתחזית ל-5-10 שנים ירדה מ-3.1% ל-3.0% (צפי 3.1%).

לסיכום, אחרי מספר שבועות של נתונים חלשים, קיבלנו שבוע מעורב, עם נתונים חזקים מהצפוי ברוב המקרים (למעט סקטור הנדל"ן החבוט), בדגש על זינוק מפתיע של מדדי מנהלי הרכש, כשצמיחת סקטור התעשייה מתייצבת וצמיחת סקטור השירותים מואצת, לקצב שלא ראינו כבר שנתיים. כל אלה, יחד עם פרוטוקול ה-FOMC, שהיה ניצי מהצפוי, קיררו מעט את הציפיות שהבנק הפדרלי יוריד את הריבית בקרוב. 

 

  • עונת הדו"חות על סף סיומה. 481 חברות (יותר מ-96%) ממדד S&P500 כבר פרסמו תוצאות, כש-70% עמדו או הכו את תחזית המכירות (ב-1.0% בממוצע) ו-84% מהן הכו את תחזית הרווח (ב-8.3% בממוצע). בנוסף, 66% מהחברות שפרסמו צמחו בשורת ההכנסות (ב-4.1% בממוצע) ו-67% מהן צמחו בשורת הרווח (ב-7.7% בממוצע). מדובר בתוצאות חזקות ביחס לרבעונים קודמים, שצפויות להוריד את המכפיל הגבוה של המדד.

ענקית השבבים ומלכת ה-AI, NVIDIA, דיווחה ביום רביעי על רבעון חזק נוסף, השלימה זינוק שבועי של כ-15% ותמכה במניות הטכנולוגיה.

השבוע צפויות לפרסם - ביום שלישי: אלביט מערכות. ביום רביעי: HP Inc., .SalesForce  ביום חמישי: בסט ביי, Costco, פוט לוקר, דל, מארוול. 

 

  • מה צפוי להשפיע על שבוע המסחר הקרובנתוני המקרו החשובים מתרכזים לקראת סוף השבוע – בימים חמישי ושישי. ביום חמישי יתפרסם עדכון שני לנתון הצמיחה בארה"ב (GDP) והצפי הוא שהנתון יעודכן כלפי מטה – מקצב צמיחה שנתי של 1.6% ל-1.3% בלבד, מה שעולה בקנה אחד עם נתוני מקרו חלשים שראינו בשבועות הקודמים. נתון הצריכה הפרטית, מנוע הצמיחה, צפוי גם הוא לעדכון כלפי מטה – מ-2.5% ל-2.2%. ביום שישי יתפרסמו נתוני האינפלציה החשובים – מדד PCE ומדד הליבה שלו, שמולו מודד הפד את יעד האינפלציה. שני המדדים צפויים להצביע על עלייה שנתית הזהה לחודש שעבר – 2.7% ו-2.8% בהתאמה. ביום רביעי בשעה 21:00 יתפרסם הספר הבז', שיצביע על ההתפתחויות הכלכליות האחרונות, לקראת ישיבת הריבית הקרובה.  

נתוני מקרו נוספים שיפורסמו השבוע: נתוני נדל"ן – מדד מחירי הבתים, מדד קייס שילר, מכירות בתים בתהליך. מדד אמון הצרכנים, מדדי הפעילות של שלוחות הפד בדאלאס ובריצ'מונד, הגירעון המסחרי, מלאים סיטונאיים וקמעונאיים, תביעות אבטלה חדשות ומתמשכות (שבועי), הכנסה והוצאה אישית, מדד מנהלי הרכש של שיקאגו.

  

אירופה

בסיכום שבוע המסחר, מדדי המניות המובילים ירדו, בהובלת מדד FTSE100, שהשיל 1.2% מערכו, על רקע נתוני האינפלציה שפורסמו ופגעו בהסתברות להורדת ריבית בגוש כבר בחודש יוני.  בסיכום שבועי, מדד קאק הצרפתי ירד 0.9%, יורוסטוקס 50 נסוג ב- 0.6% ואילו דאקס הגרמני נחלש כ- 0.1%.

באפיק החוב נרשמה ירידה במחירים ועלייה בתשואות אגרות החוב הממשלתיות בדומה למגמה שנצפתה בארה"ב. אגרות החוב ל- 10 שנים של ממשלת גרמניה ירדו והתשואה עלתה מ- 2.51% ל- 2.58% ובצרפת תשואות האג"ח עלו מ- 2.99% בשבוע שעבר ל- 3.05% בשישי האחרון. בבריטניה נרשמו ירידות חדות יותר באג"ח והתשואות זינקו מ- 4.12% ל- 4.26%, כ- 14 נ"ב, ברקע לנתוני האינפלציה שפורסמו.

 אינפלציה בבריטניה – ביום רביעי פורסמו נתוני האינפלציה של הממלכה הבריטית, שהצביעו על התמתנות בקצב עליית המחירים אך באופן שהיה מתון מהציפיות. בפועל, מדד המחירים לצרכן עלה באפריל ב- 0.3% (הצפי היה לעלייה של 0.1% בלבד). הקצב השנתי אומנם התמתן ל- 2.3%, ירידה חדה מקצב שנתי בשיעור של 3.2% שנרשם בחודש מרץ, אך פחות מהצפי שהיה להתמתנות לשיעור של 2.1%. אינפלציית הליבה, שאינה כוללת את רכיבי המזון והאנרגיה, עדיין גבוהה יחסית, 3.9%, ואינפלציית השירותים עמדה על 5.9% (ירדה מקצב של 6%). 

בהסתכלות על הנתונים, הירידה האיטית מהחזוי הקטינה את הסיכויים באופן משמעותי לכך שהבנק המרכזי הבריטי יתחיל להוריד את הריבית ב- 20 ביוני לאחר שההסתברות להורדת ריבית ירדה בצורה חדה מכ- 60% לכ- 7% בלבד.

 

  • מה כיוון האינפלציה ומה צפוי בריבית באירופה? בשבוע הבא צפויים להתפרסם הנתונים המקדימים של מדד המחירים לצרכן עבור חודש מאי ומסתמן שקצב עליית המחירים בגוש היורו כנראה יחזור לעלות מעט (ייצא מהחישוב מדד נמוך ובמקומו יופיע מדד מעט גבוה יותר) והקצב יגבר מרמה של 2.4% ל - 2.6%. נכון להיום, החוזים על הריבית מצביעים עדיין על הסתברות של כ- 87% שהריבית תרד ב – 6.6.24, ירידה קלה משבוע שעבר, אז ההסתברות עמדה על כ- 96%.
  • נתוני מקרו שצפויים להתפרסם השבוע – השבוע נתוני האינפלציה המקדימים לחודש מאי יתפסו את רוב המיקוד. ראשית יפורסמו בגרמניה ביום רביעי, בחמישי בספרד וביום שישי יפורסמו גם בצרפת, איטליה ונתוני כלל גוש היורו. נדגיש כי מדובר בנתונים ראשוניים המהווים מעין צפי מקדים.

מעבר לנתוני האינפלציה יפורסמו גם הנתונים הבאים:

בגוש היורו ביום שלישי ציפיות האינפלציה (לשנה ולחמש שנים), ביום חמישי יפורסמו מדדי אמון הצרכנים, בשירותים, בתעשייה ובכלכלה וכן יפורסמו נתוני אבטלה.

בגרמניה – מחר, יום שני, יפורסם מדד האקלים העסקי, המצב הנוכחי והציפיות של מכון IFO, מדד מחירי היבוא, מכירות קמעונאיות וסיטונאיות וביום רביעי יפורסם מדד אמון הצרכנים וכאמור, האינפלציה לחודש מאי (נתון מקדים).

בצרפת – ביום רביעי יפורסם מדד אמון הצרכנים וביום שישי נתוני תעסוקה והוצאות צרכנים. בנוסף לנתוני האינפלציה יפורסמו גם נתוני מדד מחירי היצרנים והצמיחה הסופיים לרבעון הראשון.

בבריטניה  - ביום שלישי יפורסמו נתוני צריכה שונים וביום חמישי מדד העסקים וציפיות המחירים של לויד'ס ומחירי הדיור.  ביום שישי יפורסם האשראי הצרכני ואישורי משכנתאות.

  

ישראל

שבוע המסחר בבורסה המקומית הסתיים בירידות שערים על רקע ההסלמה הביטחונית, הדיונים בהאג לקראת החלטתם לגבי התביעות שהוגשו נגד ישראל וחשש ממבוי סתום בגיבוש עסקה לשחרור החטופים. בסיכום שבועי, מדדי הדגל ת"א 35, 125 ו-90 איבדו 0.5%, 1.6% ו-5%, בהתאמה. מבין המדדים הענפיים בלטו לשלילה מדד מניב ישראל ות"א נדל"ן, שצנחו בכ-5.5%.  מנגד, מדד הביומד טיפס בכ-1.5%.

בשוק החוב נרשמה מגמה שלילית עם עליית תשואות מהירה, מאז פרסום מדד המחירים לצרכן האחרון. מדד תל גוב שקלי 5+ צנח ב-2%. בשוק המט"ח המקומי השקל התחזק מול הדולר והיורו.

 

  • מחר יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית - הבנק צפוי להודיע על הותרת הריבית על כנה ברמה של 4.5% כשברקע נתוני אינפלציה גבוהים שפורסמו לאחרונה (בחודשים האחרונים עלתה האינפלציה מ-2.5% ל- 2.8%) ועליה בצפי האינפלציה בשנה הקרובה. הפעם לא יתלווה להודעה עדכון תחזיות (הבנק יפרסם תחזיות מעודכנות בישיבה הבאה, ב-8 ביולי).

נציין כי בהחלטות הריבית האחרונות, בנק ישראל הדגיש את השיקול של הסיכונים הגיאופוליטיים על השקל כשיקול דומיננטי בהחלטותיו הבאות. מאז השקל יוסף בכ-2.2% מול סל המטבעות, כך שלפחות בגיזרה הזו, לא מתהווה סיכון אינפלציוני לעת עתה. לצד נתוני האינפלציה הגבוהים שפורסמו לאחרונה, נתונים נוספים בשוק העבודה, מחזקים את החלטת הריבית הצפויה.

תחזיות האינפלציה לשנה הקרובה עלו לבין 3% ל-3.3% הן בשל התייקרויות בסעיפי ירקות ופירות, מחירי הטיסות, מוצרי החלב, ההלבשה ובמחירי הדיור.

 

  • שוק העבודה נותר הדוק ותומך בלחצי אינפלציה - הביקוש לעובדים מתגבר יחסית להיצע מוגבל ושיעור האבטלה בהתאם נותר נמוך. באפריל שיעור האבטלה הרגיל נותר יציב על 3.4% ושיעור האבטלה הרחב ירד מ-4.1% ל-3.8%. היחס בין מספר המשרות הפנויות ובין מספר המובטלים עלה מ-0.96 במארס ל-1.01 באפריל. מדובר ברמת ההדיקות הגבוהה ביותר שנרשמה מאז היציאה מהקורונה. מספר המשרות הפנויות שעלה באפריל מאפיין את מרבית ענפי המשק, ובעיקר את ענף הבינוי.
  • מחירי הנסיעות לחו"ל ימשיכו לתרום לאינפלציה - הטיסות לחו"ל התייקרו ותרמו 0.2% לעליית האינפלציה באפריל, אולם על פי התחזיות השפעתם על האינפלציה תגבר עם עלייה בקצב שנתי גבוה יותר הן במחירי הטיסות והן במחירי השהייה, אך תרומתם לא צפויה להשפיע על שיעור האינפלציה שנה קדימה, זאת תחת הנחה שמספר חברות התעופה יגדל בסוף 2024 ותחילת 2025, מה שימתן את מחירי הטיסות.

 

  • עליה בפרמיות הסיכון בשוק האג"ח בישראל - שוק האג"ח המקומי מציג לאחרונה סימני חולשה: מאז פרסום מדד המחירים לצרכן האחרון, נרשמה עלית תשואות, בעיקר בסדרות הארוכות. בהתאם, נרשמה עלייה בתלילות עקום התשואות ובמיוחד בפער שבין ה-10 שנים לשנתיים כשברקע הביקושים לאג"ח ממשלתיות ע"י משקיעים זרים ירדו. העליה בסיכון המגולם בשוק האג"ח המקומי קשורה לסיכון אינפלציה וריבית. ציפיות האינפלציה עלו במיוחד בטווחים הקצרים והבינוניים ולכן כווצו את ציפיות הורדת הריבית, והשוק מגלם היום רק הורדה אחת לעומת 5 לפני 3 חודשים. סיבה נוספת לעלייה בסיכון היא חשש המשקיעים מעליה לא מבוקרת בגירעון. עם זאת, מחיר ביטוח האשראי (CDS) של מדינת ישראל ל-5 שנים ירד ל-126 נ"ב לאחר שהגיע ל-146 נ"ב עקב מתקפתה של אירן. בנוסף, גם השקל מתחזק והדבר מעיד על אמון באיתנות הכלכלה המקומית.

 

  • עונת הדוחות- אחת ההפתעות הגדולות, תחום האופנה. החזרה לקניות ובילויים, במקביל להוצאה לחל"ת, הובילה לתוצאות טובות לרשתות האופנה, בניגוד להערכות המוקדמות שהיו עם פרוץ המלחמה. מגמה זו נתמכת כנראה בכך שהציבור הישראלי קונה כדי לפצות את עצמו על המצב לצד הירידה בהיקף הנסיעות לחו"ל והסטת הקניות לארץ.

 

נתוני מקרו שפורסמו בשבוע האחרון:

תחזית האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים מהמקורות השונים נותרה על 3%.

מספר המשרות הפנויות עלה באפריל ב-2.6%.

שיעור האבטלה בחודש אפריל נותר ברמה של 3.4%. אחוז המשתתפים בכוח העבודה עלה מ-63% ל-63.1%.

 

נתוני מקרו שיתפרסמו בשבוע הקרוב: פעילות הייצור במארס (היום), החלטת הריבית-צפי ללא שינוי (מחר), המדד המוביל (שלישי).

 

שווקים נוספים

שבוע המסחר במזרח ננעל בירידות שערים במרבית המדדים העיקריים. בסיכום שבועי, בלט לשלילה מדד המניות בהונג קונג שצנח ב- 4.8%, מימוש שהגיע בעקבות איתות שקיבל השבוע על "קניית יתר" חזקה. מדדCSI300  הנסחר בסין ירד ב-2.1%, מדד המניות באוסטרליה נחלש ב-1.1% ומדד ניקיי הסתפק בירידה של 0.4%. מנגד, מדד ניפטי סיים בטריטוריה הירוקה לאחר שעלה ב-2.1%.   

 

  • פסגת המזרח הרחוק - סין, יפן ודרום קוריאה יערכו את הפסגה המשולשת הראשונה שלהן מאז 2019. התכנסות הוועידות של שלוש המדינות האחראיות על כרבע מהתמ"ג העולמי היתה בהמתנה ב-5 שנים האחרונות בין השאר בגלל מגפת הקורונה וסיבות פוליטיות אחרות. ישיבת הפסגה צפויה לכסות נושאים כלכליים לצד נושאים פוליטיים וביטחוניים.
  • סין - במאבק על שוק הרכב - סין שוקלת הטלת מכסים של 25% על מכוניות מתוצרת מערבית לקראת יוני. מדובר בתגובת נגד לכוונות של ארה"ב והאיחוד האירופי להטיל מכסים על מכוניות חשמליות סיניות.
  • הודו - הפעילים בהודו מתכוננים לקראת הבחירות לראשות הממשלה בשבוע הבא. תוצאה מאכזבת מבחינת השווקים תהיה החלפת ראש הממשלה המכהן מודי נרנדה, וככל הנראה תחמיר את התנודתיות בשוק המניות והאג"ח במדינה, ותגביר את הלחץ על הרופי שנסחר לאחרונה קרוב לשפל מול הדולר. מנגד רוב גדול למפלגתו של ראש הממשלה המכהן יכול להאיץ את הרפורמות ולהפחית את תפיסת הסיכון בשוק זה.
  • ארגנטינה - הנשיא חבייר מיליי שנכנס לתפקידו בדצמבר האחרון על רקע המשבר הכלכלי החמור במדינה, הציג את טיוטת התוכנית להפיכת הדולר למטבע השולט והרשמי של המדינה, בהתאם להבטחת הבחירות שלו. לפי התוכנית שחשף, לאחר שהבנק המרכזי ישלם את החובות שלו בפסו וישלים את הרפורמה במערכת הפיננסית, ארגנטינה תתקדם לעבר תחרות חופשית במטבעות, כלומר הפסו והדולר יהפכו שניהם למטבע חוקי.

 

נתוני מקרו:

יפן – האינפלציה האטה זה החודש השני ברציפות. מדד המחירים לצרכן ירד באפריל ל-2.5%, מ-2.7% במרץ. אינפלציית הליבה, שלא כוללת את מחירי המזון והאנרגיה, האטה ל-2.2% מ-2.6% בחודש הקודם, בהתאם לציפיות. היבוא והיצוא היפני התאוששו בשיעור של 8.3%, אולם בשיעור נמוך מהצפי, ומאזן הסחר עבר מעודף לגירעון. מדד מנהלי הרכש של בנק ג'יבון הראה עליה בפעילות הייצור במאי לראשונה מזה שנה לאחר שעלה מ-49.6 נק' ל-50.5 נק'. לעומת זאת, בפעילות השירותים נרשמה התכווצות. 

הודו – מדד מנהלי הרכש PMI של HSBC הציג התכווצות מסוימת בפעילות היצור במאי, אולם בפעילות השירותים והמשולב נרשמה התרחבות.

סין - ריבית להלוואות לשנה ולחמש שנים נותרה ברמה של 3.45% ו- 3.95% בהתאמה.

בקנדה-  קצב האינפלציה השנתי האט לשפל של 3 שנים מ-2.9% ל-2.7%.

בדרום קוריאה - הבנק המרכזי הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 3.5% בהתאם לצפי. הבנק צופה הורדת ריבית ברבעון הרביעי.

 

נתוני מקרו חשובים שצפויים להתפרסם בשבוע הקרוב:

יפן  - המדד המוביל, מדד מחירי היצרנים, אבטלה, אינפלציה בטוקיו, יצור תעשייתי, מכירות קמעונאיות, התחלות בניה.

סין  - רווחי התעשיינים, מדד מנהלי הרכש PMI.

הודו – נתוני הגירעון הפיסקאלי, צמיחה.

אוסטרליה- אינפלציה

שוק הסחורות והמטבעות

  • מחיר נפט טקסס מתוק (WTI) – מחיר החבית ירד ב-2.9% בשבוע המסחר האחרון ל- 77.7$ על רקע דעיכה בציפיות המשקיעים להורדת ריבית בארה"ב בחודשים הקרובים, וגידול במלאי הנפט הגולמי בארה"ב.

 

  • בשוק המט"ח - דולר/שקל ודולר/סל המטבעות (DXY) - בשבוע שחלף, הדולר התחזק ב-0.3% מול סל המטבעות (התחזקות של 3.3% מתחילת השנה), על רקע הירידה בציפיות המשקיעים להורדת ריבית קרובה בארה"ב הודות לנתונים כלכליים התומכים בהשארתה גבוהה זמן ממושך יותר מכפי שצפו קודם. בשוק המקומי, הוא נחלש ב- 1.2% מול השקל (יציג בשישי 3.673 ₪ לדולר), ברקע ההערכות כי בהחלטת הריבית מחר, הריבית תישאר על כנה. היורו נחלש מול השקל בשיעור של כ-1.4% לשער של 3.976 ₪ ליורו.

 

  • הזהב נסוג משיא- מחיר הזהב שטיפסו לשיא של 2,449.89$ לאונקיה בתחילת השבוע, על רקע הציפיות להורדת ריבית בארה"ב, התמריצים לשיקום מגזר הנדל"ן בסין והמתיחות הגיאופוליטית במזרח התיכון, נסוגו בסוף השבוע, לאחר שירידה בציפיות המשקיעים להורדת ריבית קרובה בארה"ב גרמה להתחזקות הדולר ולירידה בביקוש למתכת היקרה. בסיכום שבועי, הזהב ירד ב-3.4% למחיר של 2,333.8$ לאונקיית זהב.

 

אני מסכים לקבל במייל ובהודעות SMS  דברי פרסומת והצעות שיווקיות מטעם הבנק. לתשומת לבך, לא חלה עליך חובה חוקית למסור את הפרטים הנדרשים והדבר תלוי ברצונך ובהסכמתך. ​הפרטים שתמסור ישמשו לצורך התאמת השירותים שהבנק יוכל להציע לך ולמשלוח דברי פרסומת והצעות שיווקיות מטעם הבנק (בכפוף להסכמתך לעיל). פרטים אלו יוחזקו, כולם או חלקם במאגרי המידע של הבנק.

פרסום זה אינו מהווה המלצה, יעוץ או חוות דעת בנוגע לכדאיות השקעות ואינו יכול לבוא במקום יעוץ השקעות המותאם לנתוניו, צרכיו ומטרותיו של כל אדם ואין להסתמך עליו לצורך ביצוע פעולות על פי האמור בו או כתחליף לייעוץ המותאם לנתוניו, צרכיו ומטרותיו של כל אדם. הבנק אינו מתחייב כי פעולה בהתאם לפרסום ו/או בהסתמך עליו תניב תשואה מסוימת או מינימאלית וייתכן כי השקעה בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסיים המפורטים בפרסומי היחידה, ככל שמפורטים, יכול שתהיה השקעה הכרוכה בסיכונים מיוחדים. הבנק לא יהיה אחראי בכל צורה שהיא לנזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בפרסום זה. הבנק, תאגידים הקשורים לבנק, בעלי מניותיו וחברות בשליטתם עוסקים בין היתר בניהול השקעות. מובהר כי פרסומי היחידה עשויים לכלול התייחסות או סקירות של ניירות ערך, המונפקים על ידי מי מהתאגידים האמורים או ע"י הבנק.