מדיניות מס של הבנק הבינלאומי
כחלק מניהול עסקיו של קבוצת הבנק הבינלאומי (להלן: "הבנק הבינלאומי" או "הבנק"), הבנק כפוף לדיני המס בישראל ובמדינות בהן הוא פועל. הבנק פועל על פי כל דין ורגולציה החלה עליו ועל פעילותו. הבנק מנהל את מדיניות המס שלו ברמת הקבוצה ומשלם מס בהתאם לדרישות החוק תוך הקפדה על שיתוף פעולה עם רשויות המס והחוק בישראל.
הבנק הבינלאומי לא עושה שימוש במקלטי מס ולא מבצע העברה של רווחים מאזורי פעילות לצורך הפחתה של תשלומי מיסים במדינות שבהן אנו פועלים. כמו כן, הבנק אינו מקיים כל פעילות ייעוץ מס עבור לקוחותיו. הבנק פועל מול צדדים קשורים בתנאי שוק כנדרש בהתאם לרגולציה החלה על הבנק.
בכל הנוגע לפעילות לקוחותיו, הבנק מיישם רגולציות, אשר מעוגנות גם במדיניות ובנהלים, ובין היתר מקיים מדיניות ציות בהתאם להוראת נוהל בנקאי תקין 308 של הפיקוח על הבנקים בישראל, בתחום הצרכני, במסגרתה הבנק מחויב לבצע ומקיים את כל ההוראות הנוגעות לניכוי מס במקור מפעילות הלקוחות המתבצעת באמצעות הבנק, כנדרש על-פי דיני המס בישראל.
הבנק הבינלאומי מחויב לבצע ומבצע בדיקות ללקוחותיו לצורך זיהוי לקוחות אמריקאים בהתאם להוראות לעניין ה-FATCA. בנוסף, הבנק הבינלאומי מחויב להעביר מידע לגבי לקוחות אשר זוהו כאמריקאים לרשות המסים בישראל, לצורך העברתו לרשות המסים בארה"ב (IRS).
הבנק הבינלאומי מחויב גם לבצע בדיקות ללקוחותיו לצורך זיהוי מדינת התושבות שלהם (CRS). בנוסף, הבנק מחויב להעביר לרשות המסים בישראל מידע לגבי לקוחות אשר זוהו כתושבי מדינות בנות דיווח, שנחתם עמן הסכם לחילופי מידע, וזאת לצורך העברתו לרשות המסים במדינת התושבות של הלקוח.
הבנק הבינלאומי משמש כ-QI (Qualified Intermediary) ובמסגרת זו הוא מדווח על ניכוי מס ארה"ב לרשות המסים האמריקאית (QI that does not assume primary withholding and reporting responsibility). על פי הסכם ה-QI, חלות על הבנק הבינלאומי חובות לזיהוי ולתיעוד לקוחות וכן לניכוי המס ארה"ב בגין תקבולים בניירות ערך אמריקאים.
החל משנת 2025, לבנק הבינלאומי מעמד נוסף כסוכן מוסמך בתחום הנגזריםQDD (Qualified Derivatives Dealer), אשר מאפשר ניכוי מס ארה"ב על פי סעיף 871m של קוד המס בארה"ב, במקור, בגין נגזרים ב-scope לניכוי, תשלום ודיווח ל-IRS.
במדיניות הציות של הבנק הבינלאומי יש מספר התייחסויות, הן לחברות עם מבנה בעלות מורכב, והן לפעילות מול מדינות Offshore (המשמשות כמקלטי מס), תוך מתן התייחסות מפורטת למקרים של "פעילות נעדרת שקיפות", תוך התייחסות לאופן ניהול הסיכון הרלוונטי. התנהלות הבנק בהיבטים אלה נותנת מענה החל מנוהל "הכר את הלקוח" (KYC) ועבור בבקרות תקופתיות לגבי אי ביצוע עסקאות נעדרות שקיפות. למסמכי Due Diligence Documents - AML/KYC של הבנק הבינלאומי, באתר הבנק באנגלית >
תמצית מדיניות ESG וסיכוני אקלים - הבנק הבינלאומי
- נושא האחריות התאגידית, אשר בשנים האחרונות זוכה לעיגון וסטנדרטיזציה במסגרת מדדי ESG (Environment, Social and Governance), הולך וצובר תאוצה בעולם ובארץ, בין היתר בשל העמקה של דרישות הרגולציה וציפיות של משקיעים . במסגרת זו נדרשת קבוצת הבנק הבינלאומי (להלן: "הבנק" או "קבוצת הבינלאומי") לייצר ערך כלפי מחזיקי העניין שלה (בעלי מניות ומשקיעים, לקוחות, עובדים, ספקים, מדינה, קהילה ועוד) ולנהוג באחריות בנושאי סביבה, חברה וממשל תאגידי.
ניהול ESG הוא גישה עסקית שמטרתה לנהל את מערכות היחסים של הבנק עם מחזיקי העניין השונים שלו, ובמטרה לייצר ערך משותף לבנק ולמחזיקי העניין במסגרת הפעילות העסקית השוטפת. לתפיסת קבוצת הבינלאומי שילוב היבטי ESG כחלק חשוב בפעילות העסקית שלנו מייצר ערך עסקי לצד ערך חברתי עבור מחזיקי העניין ובכך מהווה מכפיל ערך לפעילות הבנק.
קבוצת הבנק הבינלאומי רואה עצמה חלק מהותי במשק ובמרקם החברתי בישראל , ועל כן מייחסת חשיבות רבה לשמירה על איכות הסביבה לטובת הדורות הבאים, קידום מטרות חברתיות בישראל ושמירה על התנהלות עסקית נאותה וממשל תאגידי תקין.
מדיניות הבנק בנושא ESG מאגדת את עקרונות הבנק ליצירת פעילות עסקית לצד התחשבות בנושאי סביבה, חברה וממשל תאגידי, לרבות הצבת יעדים רב שנתיים מאתגרים, והיא מעודכנת ומאושרת לפחות מדי כל שלוש שנים.
קבוצת הבינלאומי, בהיותה מוסד פיננסי מוביל במשק, רואה חשיבות רבה להתנהלות עסקית אחראית וערכית ומחויבות לקידום ערכים חברתיים וסביבתיים וליצירת אימפקט סביבתי וחברתי חיובי. בהתאם, גובש מסמך מדיניות מקיפה לניהול היבטי סביבה (E), חברה (S) וממשל תאגידי (G) (להלן "ESG") בפעילות העסקית בהתאם למפורט להלן:
סביבה (E) – התייחסות להיבטים סביבתיים שונים בקבלת ההחלטות העסקיות של הבנק, תוך התייחסות לשני אפיקים מרכזיים בפעילות הבנק:
- פעילות מימון והשקעות – השפעות סביבתיות עקיפות לדוגמה התחשבות בסיכונים פיננסיים הנובעים מסיכוני אקלים וסביבה של לווים ובמקביל יצירת אימפקט סביבתי חיובי באמצעות מתן מימון וביצוע השקעות.
- פעילות תפעולית שוטפת – השפעות סביבתיות ישירות (לדוגמה צמצום צריכת אנרגיה, חומרי גלם ופסולת בבנק).
חברה (S) – התייחסות לפעילות הקבוצה אל מול לקוחות הבנק, העובדים של הבנק, הקהילה ומחזיקי עניין נוספים, באופן שתומך בחברה ומעצים אותה (לדוגמה העצמה פיננסית של לקוחות, השקעה בפן הרווחתי של העובדים ובסביבתם, השקעה בקהילה).
ממשל תאגידי (G) – ניהול אפקטיבי של הממשל התאגידי בבנק, בהתאם לחוק, בצורה הוגנת ולפי האתיקה המקצועית הראויה.
- הבנק פועל על פי הנחיות רגולטוריות ובהתאם לפרקטיקה הנהוגה בנושא ESG, בקרב בנקים מובילים בישראל ובעולם. במסגרת זו הבנק מתקף מדי שנה מטריצה המדרגת את רשימת הנושאים המהותיים לקבוצת הבנק, תוך התייחסות לחשיבות הנושאים עבור קבוצת הבינלאומי ועבור מחזיקי העניין.
- היבטי ה-ESG מאגדים בתוכם נושאים רבים הגלומים בפעילויות ובתהליכים המתקיימים בבנק, כאשר סיכוני ה-ESG משולבים בתוך הסיכונים השונים. לכל סיכון מרכזי קיים מנהל סיכון והוא פועל בהתאם למדיניות לניהול סיכונים בתחום אחריותו ולתיאבון הסיכון של הבנק.
- מדיניות הבנק קובעת את מבנה הממשל התאגידי ביחס להיבטי ה-ESG, ובין היתר מגדירה את תחומי האחריות של הגורמים השונים לרוחב הבנק.
זאת החל מתפקידי הדירקטוריון, שבין היתר אחראי על התוויית עקרונות מדיניות ESG, התייחסות לסיכוני ה-ESG במסמכי מדיניות רלוונטיים ועל אישור דוח ה-ESG טרם פרסומו לציבור. כמו כן, הדירקטוריון מאשר יעדים רב-שנתיים ובוחן את העמידה בהם; עבור בהנהלה שאחראית על יישום עקרונות מסמך המדיניות ווידוא כי משולבים בתהליכי העבודה השונים ועוד. בנוסף מוגדרות תפקיד האחראי על יישום והאינטגרציה של ה-ESG בקבוצת הבנק, ומעגלי הניהול והבקרה המרכזיים – קווי ההגנה, המגדירים ומפרטים את האחריות של החטיבות והמערכים השונים בבנק ביחס להיבטי ה-ESG.
- יישום דרישות ה-ESG נעשה ברמה הקבוצתית, לרבות כתיבת דוח ה-ESG, והוא כולל את פעילות בנק מסד בתחום זה.
- סיכון האקלים הינו חלק מסיכוני הסביבה (Environment) במסגרת היבטי ה-ESG. סיכון האקלים הוא הסיכון שיגרם לבנק הפסד כספי או תגרם פגיעה עקב ההשפעות הישירות והעקיפות של שינויי האקלים, זאת, כחלק מהשפעות המשבר הגלובלי על הבנק והסביבה העסקית בה פועל. על-פי הפרקטיקה הנהוגה בעולם מקובל לחלק את סיכוני האקלים לשתי קבוצות:
- סיכונים פיזיים – נובעים מההשפעות הישירות של העלייה בהיקפם, תדירותם ועוצמתם של אירועי טבע קיצוניים (סיכונים אקוטיים), לצד שינויים הדרגתיים בדפוסי מזג האוויר, שינויים גיאוגרפיים עקב תהליכים אקלימיים מתמשכים הקשורים לשינויי אקלים וכדומה.
- סיכוני מעבר – נובעים משינויים בסביבת הפעילות העסקית והרגולטורית עקב המעבר הגלובלי לכלכלה דלת פחמן במטרה להתמודד עם שינויי האקלים.
- ביוני 2023, פרסם הפיקוח על הבנקים את הוראות נוהל בנקאי תקין 345 "עקרונות לניהול אפקטיבי של סיכונים פיננסיים שקשורים לאקלים". הוראות אלה נקבעו בהתאם לעקרונות ועדת באזל לתחום סיכוני האקלים, מהוות רגולציה מרכזית במערכת הבנקאית בישראל לתחום סיכוני האקלים ועומדות בסטנדרטים הגלובליים המקובלים לתחום זה. בליבת ההוראה הציפיות ליישום תהליכים ארגוניים-תפעוליים לשילוב היבטי אקלים בתהליכים העסקיים, ולשילוב סיכון האקלים במסגרות הניהול של הסיכונים השונים בהן סיכון האקלים מהווה גורם סיכון מהותי. תחולת ההוראה: יוני 2026.
- בדומה למקובל בבנקים המובילים בעולם ולגישת הרגולטור, סיכוני האקלים מוטמעים כחלק ובמסגרת ניהול הסיכונים המסורתיים בבנק.
- הבנק קבע ממשל תאגידי לנושא, במסגרתו מוקצים תחומי אחריות ומבנה ארגוני הקשורים להיבט סיכוני האקלים.
פעילויות קבוצת הבנק הבינלאומי בתחום הבטיחות והבטחון
קבוצת הבנק הבינלאומי רואה את נושא הבטיחות ומניעתן של תאונות עבודה כחשוב והכרחי לפעילות תקינה של הבנק וכנושא חיוני לשמירה על בטיחות העובדים והלקוחות. בהתאם, קבוצת הבנק פועלת באופן שוטף לתחזוקה של מערכות הבטיחות, להקניית ידע רלוונטי לכלל הגורמים בבנק ולמתן הנחיות והוראות בטיחות, אשר יאפשרו פעילות שוטפת ותקינה וימנעו פגיעה בחיי אדם, בהתאם להוראות החוק והרגולטורים. במסגרת זו, לקבוצת הבנק נהלים והנחיות שמטרתם שמירה על כללי הבטיחות, וזאת לצד דאגה ושמירה על הבטחון בין כתלי הבנק.
הבנק הבינלאומי רואה בבטיחות ובריאות בעבודה חלק ממחויבותו לאחריות חברתית. בבנק קיימת מערכת ארגונית ייעודית לטיפול בכל נושאי הבטיחות הכוללת, בין השאר, מחלקה שמטרתה לטפל בביטחון ובנושאי בטיחות ופועלת בתיאום ובהדרכתו של יועץ בטיחות וכן, נאמני ביטחון בסניפים וביחידות המטה הכוללים עובדים שהוכשרו ולמדו על גורמי הסיכון ודרכי מניעתם. מחלקת בטחון ובטיחות מעסיקה יועץ בטיחות חיצוני לקבוצת הבנק.
מחלקת בטחון ובטיחות בבנק הבינלאומי מנחה בנושא את בנק מסד ואת מתף ואת חברות הניהול של מבני ההנהלה המרכזיים של הקבוצה (בית הבנק, בית מתף).
הבנק הבינלאומי פועל להבטיח את בטיחות ובריאות העובדים, הקבלנים הפועלים במתקניו, הלקוחות, ושותפים עסקיים נוספים הנמצאים בין כתליו. לשם כך אנו פועלים בהתאם לעקרונות הבאים:
- זיהוי סיכונים, הערכת סיכונים ומניעת תאונות ופגיעות: במסגרת זו הבנק פועל לביצוע זיהוי והערכת סיכונים באופן שוטף ונוקט בפעולות מתקנות לצורך מניעת תאונות ופגיעות. בין היתר, הפעולות כוללות הדרכות בטיחות, ציוד מגן אישי, בדיקות מערכות תקופתיות וביקורות בהתאם לדרישות הרגולטור וביקורות נוספות שוטפות.
- סביבת עבודה בטוחה: במסגרת זו הבנק פועל ליצירת סביבת עבודה בטוחה ובריאה ושמירה עליה, תוך זיהוי מניעה והפחתת סיכונים פוטנציאליים. לשם כך מונו נאמני בטיחות, מבוצעות ביקורות ונעשות הדרכות , ועוד.
- עמידה בתקנים ותקנות: במסגרת זו הבנק פועל בהתאם לתקנים והתקנות הרלוונטיים לבטיחות בעבודה הרלוונטיים לו, ופועל לשיפור מתמיד במערכות הניהול הקשורות לנושא. הבנק פועל, לכל הפחות, בהתאם לתקנות הבטיחות הרלוונטיות ולדרישות נציבות כבאות והצלה.
- מעורבות עובדים: במסגרת זו הבנק מעודד את עובדיו להיות מעורבים בתהליכי הבטיחות, לדווח על סיכונים ולשתף פעולה בשיפור מתמיד של תנאי העבודה. בסניפים וביחידות שונות ממונה נאמן בטיחות, אשר עובר הכשרת נאמני בטיחות וכן מתמנה צוות חירום מקרב העובדים שעוברים השתלמויות וימי עיון. ההכשרה של נאמני הבטיחות הינה באחריות חברה חיצונית המוסמכת על-ידי משרד העבודה. שאר העובדים במטה ובסניפים עוברים הדרכות למניעה ושמירה על ביטחונם באמצעות לומדה.
- שקיפות ודיווח: הבנק פועל בשקיפות מלאה בדיווח על תאונות עבודה, פגיעות בריאותיות, ופעולות מתקנות שננקטו. קיימים נהלים ברורים הכוללים ביקורות, בחינה וטיפול בליקויים.
הבנק נעזר בחברה מקצועית המלווה ומסייעת בעמידה בכל הדרישות הרגולטוריות הרלוונטיות בכלל נושאי הבטיחות. כמו כן, הבנק פועל בשגרה בהדרכת עובדיו ולשם כך הותקנה ברשת הבנק לומדת בטיחות המקיפה את כל נושאי הבטיחות בבנק כולל התנהגות במצבי חירום. עובדי הקבוצה מחויבים להיבחן על לומדה מדי תקופה. בנוסף, אחת לשנה, מתבצעת בסניפי ויחידות הקבוצה הדרכה פרונטלית לתפעול ציוד כיבוי אש והימצאות ביציאות מילוט, על ידי החברה המתחזקת.