רשת האינטרנט מספקת כר נרחב להונאות מכל הסוגים, הכוללות התחזות וגניבת זהות לשם השגת מידע רגיש כגון סיסמאות, מספרי חשבון, פרטי אשראי ועוד.
דיוג או פישינג (באנגלית Phishing) - הוא ניסיון לגניבת מידע רגיש ע"י התחזות ברשת האינטרנט. המידע הנגנב עלול להיות , בין היתר, שמות משתמש וסיסמאות, מספרי כרטיסי אשראי או פרטים פיננסיים אחרים. פישינג מתבצע באמצעות התחזות לגורם לגיטימי (למשל עובד בנק), המעוניין לקבל את המידע, ולרוב יתבצע ע"י שליחת דואר אלקטרוני אל כתובת הקורבן.
אתרים מתחזים - הינם אתרים המתחזים לאתרים של חברות מוכרות כמו חברות כרטיסי אשראי, בנקים, ספקי דואר אלקטרוני או כל ארגון ציבורי או מסחרי אחר, כאשר מטרתם הינה לגרום למשתמשים למסור פרטים אישיים, בדר"כ סיסמה ושם משתמש. ברוב המקרים, האתר וכתובתו דומים מאוד לאתר המקורי אליו הם מתחזים. לאחר שהמשתמש מוסר את פרטיו, בדר"כ, יתקל בבעיה להיכנס לשירות. במקרה כזה מי שהפעיל את התרמית ישתמש בנתונים שנמסרו לו בכדי לגנוב כסף או מידע.
הודעה מלווה בבקשה למענה מיידי ובהול, שיכלול פרטי זיהוי שלכם.
הודעת דואר לא שגרתית, ממקור לא מוכר לכם, לעתים בניסוח עילג או בשגיאות כתיב.
זכרו: הבנק לעולם לא יבקש מכם ביוזמתו למסור את אמצעי הזיהוי שלכם לאתר ולאפליקציית הבנק
כיצד תימנעו מהונאה מקוונת?
היו חשדנים – נסו לזהות הודעות דואר אלקטרוני חשודות (הודעה שלא ציפיתם לה, השולח אינו מוכר לכם, המייל כתוב בצורה עילגת או בעל אופי של בהילות ודחיפות, קיבלת הודעה מגורם מוכר אך אינכם רגילים לקבל ממנו הודעות וכד').
השתדלו להימנע מכניסה לקישורים המגיעים אליכם בדואר האלקטרוני ולהימנע מפתיחת צרופות המגיעות ממקור לא ידוע או חשוד.
יש להיזהר מהודעות המציעות מבצעים והנחות "חד פעמיים" "רק היום" "במיוחד בשבילך" וכד'.
בכל מקרה גלו ערנות ומשנה זהירות כלפי אתרים /הודעות המבקשים מכם למסור נתונים אישיים /נתוני חשבונות בנק/ מספרי כרטיסי אשראי/מספרי תעודת זהות וכד'.
אל תמסרו מידע אישי ואמצעי זיהוי במייל או בהודעת טקסט / SMS, ובוודאי לא כמענה לפנייה שהגיעה אליכם שאינה ביוזמתכם.
לקוח יקר,
בכל מקרה של חשד לגניבה או אובדן של אמצעי תשלום (או רכיב חיוני לשימוש בו , לדוגמא: סיסמה), או חשד לשימוש לרעה או ניסיון הונאה והעברת כספים מחשבונך, באמצעות אמצעי התשלום השונים העומדים לרשותך, שלא באישורך או ידיעתך, אנו ממליצים לבצע, באופן מידי, את הפעולות הבאות:
• החלפת סיסמתך האישית לחשבון.
או לחלופין הקפאה/ ביטול אמצעי תשלום.
*הקפאה – עצירה זמנית של האפשרות לבצע פעולות תשלום באמצעי התשלום שהוקפא, לתקופה מקסימאלית של 14 ימים קלנדריים לבחירתך.
לשם ביצוע ההקפאה יש לפעול בהתאם להנחיות בלשונית: הגדרות אישיות ושירותים> שירותים נוספים> הקפאת העברות ותשלומים.
לידיעתך, יש באפשרותך לפנות לשם טיפול בעניין גם לסניפך או למרכז שירות בנקאי בטלפון *3009 בשעות הפעילות.
בכל מקרה יש ליידע את סניפך בהקדם האפשרי.
עבור פעולות שבוצעו בכל אמצעי תשלום אחר יש לפנות לסניפך או למרכז שירות בנקאי בטלפון *3009 - לשעות הפעילות ראה שעות פעילות.